همه چیز درباره روش حفاری ضربه ای چاه آب

حفاری ضربه ای در صنعت ساخت و ساز و با انواع ابزارها استفاده می‌شود که هر یک دارای خصوصیات متفاوتی است. اگر در صنعت ساخت و ساز خود نیاز به دانش بیشتر در مورد حفاری دارید این مقاله را از دست ندهید.
موارد مهمی که در ادامه این مقاله از آرمیکو به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • تعریف حفاری (ضربه ای)
  • تعریف انواع مته حفاری (مخروطی چرخشی، کاج غلتان و تیغه ثابت)
  • کاربرد، قیمت و چگونگی ساخت دستگاه حفاری ضربه ای
  • و …

حفاری ضربه ای چیست؟

حفاری ضربه ای یکی از تکنیک‌های عمومی و کاربردی در حفر چاه و معادن است که در آن از دستگاه‌های انتقال نیرو استفاده می‌شود. دستگاه‌ های حفاری ضربه ‌ای برای پروژه‌های آبی می‌تواند یک روش مناسب باشند. این دستگاه‌ها هنگام حفاری اجسام سخت کاربرد بسیاری دارند و سنگ‌هایی که در مسیر حفر چاه قرار دارند باید توسط این دستگاه خرد شده و از بین روند.

مطلب پیشنهادی: دستگاه غبارگیر و گردگیر حفاری

مته دستگاه حفاری ضربه ای چیست؟

آنچه که وظیفه از بین بردن موانع و خرد کردن سنگ‌ها را به عهده دارد، مته حفاری نام دارد که ز فاصله مشخص و ارتفاع تنظیم شده و به طور منظم به جسم تعیین شده نیرو وارد می‌کند تا آن را از بین ببرد. دستگاه حفاری دارای یک خرک از جنس چوب یا فلز است که مته حفاری ضربه ای توسط یک قرقره به آن متصل می‌شود. مته‌ها تاثیر بسیاری در سرعت و نحوه عملکرد دستگاه حفاری دارند.
به طور کلی سه نوع مته وجود دارد که از انواع آن می‌توان به مته‌های مخروطی چرخشی، کاج غلتان و تیغه ثابت اشاره کرد. همچنین، وزن مته حفاری ضربه ای با توجه به قطر آن با یکدیگر متفاوت هستند که از بین 600 گرم تا 8 کیلوگرم قابل تغییر است و برای حفاری مکان‌هایی که سطح سخت دارند بهتر است از مته‌های با قطرهای بیشتر استفاده شود. نحوه و نوع ساخت مته حفاری با توجه به کاربرد آن متفاوت است که می‌توان از انواع آن به مته‌های تیغه فولادی، الماسی، نامتقارن و ضد انحراف اشاره کرد.

قیمت دستگاه حفاری ضربه ای

نحوه کار دستگاه حفاری ضربه ای

در این روش، مواد حفاری شده توسط دستگاهی که گل کش نام دارد، بیرون آورده می‌شود و با خارج کردن این دستگاه، دریچه بسته و مواد تخلیه شده به سطح زمین منتقل و تخلیه می‌شود. سرعت دستگاه حفاری به نوع سطح وزن مته حفاری، قطر، جنس، فاصله مته با سطح، تعداد برخورد مته با سطح در ساعت و… بستگی دارد و این نوع از دستگاه‌ها در اکثر مواقع روی کامیون نصب می‌شود. همچنین در حفر چاه عمیق در سطوح باید به عمودی بودن چاه توجه کرد تا برای نصب پمپ آن مشکل ایجاد نشود.
از این تکنیک معمولا برای حفر چاه آب و قنات استفاده می‌شود اما در بسیاری از دیگر کشورهای دنیا از تکنیک حفاری ضربه ای نفت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود نیمی از چا‌ه‌های نفتی از این روش برای ساخت استفاده شده ‌است ولی در کل می‌توان کاربرد اصلی این تکنیک را حفر چاه آب تعریف کرد.

حفاری ضربه ای چه مزایایی دارد؟

از انوع مزیت‌های این روش از حفاری می‌توان به اقتصادی بودن آن اشاره کرد. میزان سرمایه مورد نیاز برای استفاده از این تکنیک نسبت به روش‌های دیگر بسیار مقرون به صرفه است. این روش نمونه‌گیری بدون گل انجام می‌شود و می‌توان تغییرات سطح ایستایی را هم اندازه‌ گرفت و هنگام عبور از لایه‌های سطح آبدار اقدام به نمونه‌گیری کرد.

ساخت دستگاه حفاری ضربه ای

مته حفاری از مته، استیم، روپ ساکپ و جارز تشکیل شده است که مستقیما به کابل حفاری متصل می‌شود که مجموع آن باعث ایجاد و ساخت دستگاه حفاری می‌شود. حرکت مداوم و تناوبی مته توسط یک چرخ لنگر و یک میل گاردان که موتور دیزل نیرو محرک آن را تامین می‌کند، انجام می‌شود. در انتها یا در بعضی مواقع در نوک دکل چند پولی قرار دارد که از هر یک از کابل‌های گل کش، مته و لوله‌گیر به طور جداگانه عبور می‌کند. حرکت کابل در جهات متفاوت مته را در تمام سطح چاه می‌تواند جابه‌جا کند و در صورتی که مجموعه اجزای دستگاه حفاری تراز باشد، چاه نیز به صورت مستقیم و صاف حفر خواهد شد.

ساخت دستگاه حفاری ضربه ای

قیمت دستگاه حفاری ضربه ای

قیمت حفاری چاه آب با دستگاه ضربه ای ای بسیار ارزان است. این روش به دلیل ارزان بودن قیمت مته، کم بودن استهلاک کم دستگاه، مصرف کم گازوئیل و ارزان بودن قطعات دستگاه نسب به روش‌های دیگر از هزینه کمتری برخوردار است.

مطلب پیشنهادی: قیمت حفاری

جمع بندی

آن چه در این مقاله آموختیم:

  1. این نوع از حفاری یکی از تکنیک های عمومی و کاربردی در حفر چاه، معدن و قنات می‌باشد.
  2. مته حفاری باعث از بین بردن موانع و خرد کردن سنگ‌ها می‌شود.
  3. میزان سرمایه مورد نیاز برای استفاده از این تکنیک نسبت به روش‌های دیگر بسیار مقرون به صرفه است.
  4. و …

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه کارکرد این نوع از حفاری آشنا کنیم و انواع مزایا و کاربرد آن را برای شما شرح دهیم.

سوالات متداول

انواع مجوز ها برای حفاری به روش ضربه ای کدامند؟

مجوز حفر چاه خانگی، گلخانه‌ای و کشاورزی از انواع مجوزها هستند.

چند نوع خاک برای حفاری ضربه ای چاه وجود دارد؟

از انواع خاک ها در این نوع حفاری می‌توانیم به خاک رس، ماسه و شن اشاره کنیم.