همه چیز درمورد روش استخراج انباره ای (بررسی ۵ مرحله اصلی)

استخراج انباره ای یکی از روش‌هایی است که در معادنی که به صورت کانسارهای باریک هستند به کمک می‌آید. به همین جهت است که این روش از اهمیت بالایی برخوردار است. از نکات مهمی که در این مقاله از آرمیکو به آن پرداخته‌ایم می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش استخراج انباره ای چیست +(۶ ویژگی مهم)

  • بررسی مزایا و معایب تاثیرگذار در روند کار استخراج انباره ای 

  • معرفی ۵ مرحله استخراج انباره ای (چالزنی، انفجار، حمل و نقل و …)

  • و …

استخراج انباره ای چیست؟روش استخراج انباره ای

استخراج انباره ای یک روش بدون نگهداری مصنوعی است که به طورکلی درمورد کانسارهای غیر لایه‌ای و پرشیب به کارگرفته می‌شود و از آنجا که استخراج در جهت رو به بالا و قائم انجام می‌گیرد به این روش، روش استخراج قائم هم گفته می‌شود. لایه‌هایی که به این روش استخراج می‌شوند، لزوما باریک و با شیب زیاد هستند. انبار نمودن در روش قائم به این صورت است که حدود دو سوم از سنگ معدنی خرد شده در کارگاه استخراج، انبار می‌شود. یکی از اهداف استخراج انباره ای ایجاد یک سکو برای انجام عملیات استخراج است که توسط کارگران صورت می‌گیرد. 

مطلب پیشنهادی: معدن چیست؟

در داخل کارگاه‌ها پیشروی رو به بالا با برش‌های افقی ماده معدنی انجام می‌گیرد. روزانه مقداری حجم افزایشی به بیرون منتقل می‌شود، چرا که سنگ بعد از استخراج به نسبت حالت بکر خود حدود 30 تا 40 درصد افزایش حجم پیدا می‌کند. بقیه سنگ‌ها تا به پایان رسیدن عملیات در درون کارگاه به شکل انبار شده نگهداری می‌شود.

ویژگی های مهم در استخراج انباره ای

از آنجایی که استخراج انباره ای برای کانسارهای باریک و کارنسارهایی که توجیه اقتصادی ندارند استفاده می‌شود، توجه به ویژگی‌های زیر اهمیت دارد: 

  1. خواص فیزیکی ماده معدنی

ماده معدنی نباید دارای خواص فیزیکی از جمله خودسوزی، چسبندگی و آبداری باشد. در غیر این صورت ماده معدنی دارای خواص فیزیکی نامطلوبی بوده و مناسب این کار نمی‌باشد.

  1. پایداری ماده معدنی

پایدار و مقاوم بودن کانسنگ در روش استخراج انباره‌ای عامل بسیار مهمی بوده و قابل چشم پوشی نمی‌باشد. چرا که در این روش کارهای استخراجی بالای سرکارگر قرار دارد و به جهت ایمنی بیشتر در این روش استحکام بیشتر ماده معدنی نسبت به روش‌های دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار است.

ماشین آلات چالزنی به دلیلی ارتعاشاتی که دارند هرگونه مواد سست را به پایین رانده و احتمال بروز مشکلات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. 

  1. یکنواختی

یکسان بودن کانسار امر مهمی بوده و همچنین کم بودن تغییرات شیب و ضخامت آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در غیر این‌ صورت حرکت مواد به سمت پایین و در نقاطی که ضخامت کم می‌باشد کند شده و مانعی برای تخلیه مواد خواهند بود. 

  1. شیب

شیب ایده‌آل برای کاربرد این روش 90 درجه است و درصورتی که این زاویه کمتر از 90 درجه باشد برای استفاده از این روش مطلوب می‌باشد اما هرچه به 90 درجه نزدیک‌تر باشد، شرایط ایده‌آل‌تری اتفاق می‌افتد. زاویه شیب به این علت مهم است که منجر به سادگی و روان‌تر تخلیه شدن مواد استخراجی می‌شود. 

  1. ضخامت

در این روش ایده‌آل‌ترین ضخامت رگه‌ای کانسارها 3 تا 20 متر است اما رگه‌هایی هم وجود دارد که ضخامتشان 1 تا 3 متر  و برای این روش مناسب هستند. در نهایت انتخاب ضخامت در این روش بستگی به دو عامل پایداری کانسار و کمر به بالا بدون نگهداری دارد. 

  1. پایداری دیواره‌ها

در این روش محکم بودن سنگ دیوار هم اهمیت بالایی دارد. در بعضی موارد برای استحکام بیشتر دیواره‌ها، آن‌ها را در داخل کارگاه پیلار باقی می‌گذارند تا کارگاه بسته نشود.

ویژگی های استخراج انباره ای

روش استخراج انباره ای چه مراحلی دارد؟

ابتدا تونل را حفر کرده و سپس با گذاشتن یک لنگه، دویل 2 را حفر می‌کنیم. این دو دویل به تهویه یکدیگر کمک کرده و سپس با ارتفاع 5 متر از سقف تونل یک Undercut حفر می‌کنیم. در نهایت به چالزنی، خرج گذاری، اتشکاری، تخلیه، پرداخته می‌شود. 

عملیات تولیدی در روش استخراج انباره ای به صورت زیر است:

  1. چالزنی

چالزنی به وسیله دستگاه‌های هوای فشرده و جامبو هیدرولیکی اتفاق می‌افتد.

  1. انفجار 

به سه روش می‌شود انفجار را انجام داد. روش اول به صورت خرج‌گذاری دستی است و در حالتی اتفاق می‌افتد که فشنگی باشد؛ در غیر این صورت با پمپ و دستگاه‌های مکانیزه انجام می‌گیرد. روش دوم توسط آنفو و اسلاری است و روش سوم توسط چاشنی الکتریکی یا فتیله انفجاری اتفاق می‌افتد.

  1. خردایش ثانویه 

 این اتفاق توسط چکش هیدرولیکی، دینامیت و چالزنی و آتشباری اتفاق می‌افتد.

  1. بارگیری

بارگیری با استفاده از نیروی ثقل، اسلاشر و لودر انجام می‌شود.

  1. حمل و نقل

در این روش حمل‌ و نقل‌ها توسط کامیون، ریل، نوار نقاله، LHD انجام می‌شود. جالب است بدانید که در معادن ایران عملیات تولیدی به صورت سنتی و توسط پیکور انجام شده و از دویل داخل واگن، بارگیری می‌شود.

مطلب پیشنهادی: غبارگیر و گردگیر حفاری چیست؟

مزایای روش استخراج انباره ای

از مزایا این روش می‌شود به نکات مختلفی اشاره کرد، چند نمونه از این مزایا عبارتند از:

  • احتیاج به نگهداری کم

  • سرمایه‌گذاری پایین

  • میزان تولید متوسط تا کم

  • بازیابی بالا و اختلاط باطله کم

معایب روش استخراج انباره ای

بررسی معایب این روش می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی راندمان کار داشته باشد، به همین جهت در ادامه به برخی از این معایب می‌پردازیم:

  • بالا بودن هزینه‌های این روش 

  • تهویه نامطلوب

  • تاخیر در بازگشت سرمایه

  • راندمان پایین

  • ایمنی کم و امکان گرفتگی خروجی قیف‌ها

جمع بندی

آنچه در این مقاله از آرمیکو درباره استخراج انباره ای به آن پرداختیم به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • روش استخراج انباره ای روشی است که در معادن و کانسارهای باریک به کمک می‌آید.

  • این روش شامل ویژگی‌های مهم و تاثیرگذاریست که شامل یکنواختی، شیب، پایداری ماده معدنی، خواص فیزیکی ماده معدنی و… است.

  • از مراحل و چگونگی انجام روش استخراج انباره‌ ای می‌شود به مواردی از جمله چالزنی، انفجار و… اشاره کرد.

  • استخراج انباره ای دارای مزایا و معایب مختلفی است که از معایب آن می‌شود به هزینه بالا، تهویه نامناسب و … اشاره کرد.

 

پس از مطالعه مقاله درصورتی‌که نیاز به توضیحات بیشتری در این زمینه داشتید می‌توانید با مراجعه به بخش نظرات، سوالات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

راه های جلوگیری از پل زدگی در استخراج انباره ای چیست؟

سرعت بالا تخلیه، شروع تخلیه از سمت کمر پایین و ادامه آن به طرف کمر بالا از جمله راه‌های جلوگیری از پل زنی است.

عوامل موثر در پل زدگی استخراج انباره ای چیست؟

رطوبت و نوع ماده معدنی از عوامل موثر در پل زدگی در روش استخراج انباره‌ای به حساب می‌آید.

چرا در روش استخراج انباره ای نمی شود از ماشین آلات مکانیزه استفاده کرد؟

سطح ناصاف ماده معدنی و عدم استحکام آن، کوچک بودن فضا برای ماشین آلات بزرگ، در اثر رفت و آمد ماشین آلات مواد فشرده شده و تخلیه آن ها به مشکل برمی‌خورد، به همین علت نمی‌توان از ماشین آلات مکانیزه استفاده کرد.

مزایای استخراج انباره ای