اجزای زیربندی ماشینآلات راهسازی که امور مرتبط با راهسازی و استخراج معادن را انجام میدهند در واقع، مهمترین بخشهای این ماشینها هستند. این قطعات که انواعی مختلف دارند، دارای ویژگیهای مشابهی هستند و تنها تفاوتشان با هم، در اندازه آنهاست.
به منظور حفظ استحکام و دوام این قطعات و افزایش عمر مفید آنها، باید هر از گاهی بررسی و چک شوند. این ماشین آلات، برای انسان کارهای مهمی انجام میدهند لذا چنانچه مشکلی برای هر یک از اجزا و قطعات زیربندی آنها، پیش آید، کارکرد کلی ماشین مختل خواهد شد. در ادامه این مقاله از آرمیکو، زیر اجزا و قطعات مختلف زیربندی ماشین آلات راهسازی را برای شما معرفی میکنیم.
ناخن ماشین آلات راهسازی
قطعه ناخن در ماشینآلات راهسازی و معدن، توسط یک کلنگ به لبه جلویی باکت متصل میشود و وظیفه آن نفوذ به لایههای خاک و جابجا کردن حجم زیاد خاک است. ناخن یکی از حساسترین اجزای مصرفی در زیربندی ماشین آلات راهسازی است زیرا برخورد مستقیم با خاک و سنگ دارد لذا تحت تاثیر فشار مکانیکی و سایش بر اثر اصطکاک قرار خواهد گرفت.
بنابراین عمر کوتاهی داشته و زود فرسوده شده و میشکند. این قطعه بیشتر مناسب پروژههای عمرانی و زمینهای خاکی است و در زمینهای سنگلاخی ممکن است زود بشکند. در این صورت لازم است قطعه جدید خریداری و جایگزین قطعه خراب شده، شود. قیمت انواع ناخن بر اساس نوع ماشین، برند سازنده و کیفیت آن متغیر است.
گوشه ناخن
گوشه ناخن که به لبه ناخن نیز شناخته میشود، از دیگر اجزای زیربندی ماشین آلات راهسازی است که در امتداد کلنگ قرار داشته و به باکت وصل میشود. این قطعه نیز مانند ناخن یکی از آسیبپذیرترین قطعات زیربندی ماشین آلات راهسازی است زیرا در حفاریها نقش اصلی را دارد و با مواد معدنی سخت و خاک برخورد دارد.
بنابراین ممکن است بعد از مدتی، فرسوده شده یا بشکند که در این صورت باید تعمیر یا تعویض شود. جنس گوشه ناخن از آلیاژهای فولادی دارای تنگستن است و در برخورد با سطح سخت و سنگی مقاومت لازم را داد.
کلنگ ریپر ماشین آلات راهسازی
کلنگ ریپر نیز از اجزای مهم و کاربردی زیربندی ماشین آلات راهسازی است. قبلا کلنگ ریپر را روی ماشینآلات کشاورزی نصب میکردند اما در حال حاضر این قطعه، روی انواع ماشینهای راهسازی قابل نصب است.
شکل ظاهری کلنگ ریپر مانند یک چنگال بلند است و در انتها یا پشت انواع بولدوزر، گریدر، تراکتور، بیل مکانیکی و غیره نصب میشود. این قطعه در انواع یک ساق و چند ساق ساخته میشود و در پروژههای عمرانی، کشاورزی و ساختمانسازی به کار میرود. وظیفه کلنگ ریپر سست کردن زمینهای سخت، حفاری، کندن آسفالتهای قدیمی، کندن ریشههای درختان و غیره است.
گوشه ماشین آلات راهسازی
گوشه قطعه دیگری در زیربندی ماشین آلات راهسازی است که جزء قطعات مصرفی محسوب میشود زیرا در تماس مستقیم با خاک و سنگ است. در صورت صدمه دیدن آن در اثر برخورد با جسم سخت و سنگین، باید گوشه جدیدی خریداری و قطعه خراب را تعویض کرد.
جنس این قطعه از قطعات زیربندی ماشین آلات راهسازی، از فولاد با کیفیت است که در مقابل شکنندگی و فرسایش بسیار بادوام هستند اما در هر صورت امکان شکستن و خراب شدن آن طی انجام عملیات راهسازی و حفاری وجود دارد.
برندهای مشهور سازنده این قطعه شامل کمپانیهای معتبر کاوازاکی، نیوهلند، هپکو، ولوو، کاترپیلار و کوماتسو هستند. در خرید انواع گوشه برای زیربندی ماشینآلات راهسازی باید به نوع، ابعاد، برند و کیفیت آن توجه کرد.
چرخ زنجیری (شنی)
چرخ شنی سیستمی تقریبا ساده ولی کاربردی است که از چرخهای متعدد همراه با ورقهای از جنس فولاد بسیار محکم ساخته شده است و به نامهای چرخ زنجیری، چرخ ممتد یا پالت تانک نیز نامیده میشود.
عوامل پرکاربرد بودن این جزء از زیربندی ماشین آلات راهسازی، انتقال وزن مناسب و یکنواخت تجهیزات سنگین به زمین، بهبود ساختار فیزیکی آنها و تسهیل عبور از پستی و بلندیها است. دستگاه حفاری دریل واگن، از جمله ماشین آلاتی است که چرخ شنی استفاده می کند.
دنده اسپراکت
دنده اسپراکت جزء دیگری از قطعات زیربندی ماشین آلات راهسازی است که در عقب زنجیر قرار میگیرد و در طرف دیگر آن هرزگیر غلطک قرار دارد. این قطعه در واقع، نیروی تولید شده از چرخهای عقب را به درایو و زنجیر انتقال میدهد.
در تولید کردن دنده اسپراکت، از آلیاژهای فولادی استفاده میشود، که مقاومت بسیار بالایی در برابر فرسایش دارند ولی، مانند تمام قطعات مکانیکی این بخش نیز، به علت قرار گرفتن در معرض فشار و اصطکاک بالا، ممکن است که آسیب جدی ببیند و تعویض آن نیاز باشد.
دنده اسپراکت در برندها و اندازههای مختلفی در بازار به فروش میرسد. برای خرید این قطعه و تعویض آن باید به نوع ماشین آلات راهسازی توجه کرد و ابعاد و اندازه مناسب آن را انتخاب کرد.
تیغه ماشین آلات راهسازی
تیغه ماشینآلات راهسازی مانند ناخن، قطعهای است که کاربرد آن در زیربندی ماشین آلات راهسازی جهت سست کردن و کندن زمین، خرد کردن سازههای بتنی و غیره است. این قطعه قابل نصب در گریدر، لودر، بیل مکانیکی و غیره است و به دلیل تماس با خاک و سنگ، اصطکاک و فشار بالایی را متحمل میشود.
اگرچه جنس آن از نوع فولاد دارای تنگستن است و در برابر سایش، خم شدن و شکستن بسیار مقاوم است، در مقابل استفاده زیاد و برخورد با اجسام سخت ممکن است پس از مدتی آسیب ببیند.
از پرکاربردترین انواع تیغهها در ماشین آلات راهسازی میتوان تیغه محافظ بین ناخن و باکت، تیغه و گوشههای تیغه گریدر را مثال زد.
رولیک
قطعهای در زیربندی ماشین آلات راهسازی که بین پایه رولیک ماشین و نوار نقاله قرار میگیرد، رولیک نام دارد. این قطعه در واقع، نقش مهمی در عملکرد درست این نوع ماشین آلات دارد و بدون وجود آن دستگاه قابل استفاده نخواهد بود.
این قطعه با اتصال زنجیر به محرکهای مکانیکی ماشین، آن را واردار به حرکت میکند. اگر چه دوام و ماندگاری رولیک از سایر قطعات ماشینهای چرخ لاستیکی بالاتر است اما به تدریج و در اثر استفاده زیاد در محیطهای معدنی و سنگلاخی امکان آسیب دیدن آن نیز وجود دارد.
در برخی ماشین آلات مانند لودر، بیل، بلدوزر و گریدر از زنجیر به جای چرخ لاستیکی استفاده میشود. رولیکها دارای ابعاد، قطر و سایز متفاوتی هستند و با توجه به نوع موادی که حمل میشود، متغیرند.
مطلب پیشنهادی: تجهیزات ایمنی حفاری
جمع بندی و سوالات متداول
با توجه به مطالب ذکر شده در مقاله فوق، از ماشین آلات راهسازی در پروژههای بزرگ عمرانی و راهسازی بسیار استفاده میشود و در حال حاضر انجام بسیاری از امور مانند حفاری بدون این ماشین آلات ممکن نیست.
لذا این ماشینها برای داشتن کارکرد خوب باید قطعات با کیفیتی داشته باشند که در زیربندی ماشین آلات راهسازی استفاده میشوند که به مهمترین آنها مانند ناخن، گوشه، تیغه، رولیک و غیره اشاره کردیم.
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره این قطعات زیربندی ماشین آلات راهسازی، میتوانید با کارشناسان ما در آرمیکو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
قطعاتی است که مانند قطعات زیربندی ماشین آلات راهسازی برای حفاری زمین روی ماشین و دستگاه نصب میشوند.
کلنگ در جلو و امتداد باکت در زیربندی ماشینآلات راهسازی قرار دارد و به ناخن متصل میشود و بسیار پرمصرف است. این قطعه با سطوح سخت تماس دارد لذا باید کیفیت بالایی داشته باشد تا حین عملیات آسیب نبیند.زیربندی ماشین آلات حفاری چیست؟
زیربندی کلنگ ماشین آلات راهسازی چیست؟