حفر چاه با تراکتور

حفر چاه با تراکتور در گذشته با شیوه‌های سنتی انجام می‌شد و نام شخص انجام دهنده به‌واسطه این شغل، مقنی یا چاه‌کن بود. البته هنوز هم می‌توان در برخی از مناطق کشور ردپایی از این شغل را پیدا کرد که به‌صورت دستی عمق یک چاه و یا گودال را افزایش می‌دهند.

در حال حاضر از جمله اهدافی که برای آن چاه‌کنی انجام می‌شود دستیابی به آب‌های زیرزمینی، دفن کردن فاضلاب، دفن کردن ولتاژهای اضافه، دستیابی به سیستم کانال هوا برای مناطقی که در حال احداث مترو هستند و چاه ارت ساختمان است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع کمپرسور و بیل مکانیکی و همچنین مقایسه برندها به شما در خرید بسیار کمک می‌کند.

نحوه حفر چاه با تراکتور

به‌واسطه پیشرفت تکنولوژی و ابداعات جدید بشر، دستگاه‌های چاه‌کنی به‌صورت دستی روانه بازار شدند تا حفاری کردن برای انسان‌ها راحت‌تر صورت بگیرد. این دستگاه‌ها هرساله دستخوش تغییراتی قرار گرفتند که با خود پیشرفت‌های چشمگیری را نیز به همراه داشت. در ادامه جزئیات بیشتر شد و در کنار آن عمل چاه‌کنی سریع‌تر و راحت‌تر صورت گرفت.

بعد از وارد شدن دستگاه چاه‌کنی به‌وسیله روتاری و تراکتور، دیگر نیازی به افراد چاه‌کن نبود و نقش این افراد بسیار کم‌رنگ شد.

حفر چاه با تراکتور

چاه کنی با دستگاه

برای حفر چاه با تراکتور در زمین باید نکاتی را قبل از شروع کار در نظر بگیریم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. برای اطلاعات در زمینه استخراج معدن نیز به مقالات دیگر آرمیکو مراجعه کنید.

تعیین جنس زمین

در حالت کلی جنس زمین، دسته‌بندی متنوعی دارد اما عموماً برای حفر چاه با تراکتور دو نوع زمین خاص خواهیم داشت: زمین‌های شنی و زمین‌های غیر شنی. زمین شنی به نوعی از زمین گفته می‌شود که فاضلاب در آن با مدت زمان بیشتری پر می‌شود و علت آن نیز این است که جذب در این نوع خاک سریعتر رخ می‌دهد

 اما زمین‌های غیر شنی دقیقاً نقطه مقابل زمین‌های شنی هستند و جذب در آنها کمتر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل چاه در این زمین‌ها خیلی زودتر پر میشود و فواصل زمانی تخلیه کوتاه‌تر خواهد بود. ناگفته نماند که متراژ حفاری چاه در زمین‌هایی که غیرتی هستند بیشتر از چاه‌ها و زمین‌های شنی است.

اطمینان از سلامت دستگاه

قبل از شروع کار و حفر چاه با تراکتور از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید. روغن دستگاه را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که مشکل فنی برای دستگاه شما رخ نخواهد داد. چک کردن سلامت دستگاه تراکتور قبل از شروع کار سبب می‌شود که خطرات پیش‌بینی‌نشده رخ ندهند و کار شما به‌درستی انجام شود.

حفاری چاه با تراکتور

نکات مهم برای حفاری چاه با دستگاه تراکتور

در زمان انجام حفر چاه با تراکتور حتماً از گوشی، عینک و کلاه ایمنی استفاده کنید. اتصالات دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد. برخی از دستگاه‌ها از حالت عادی بزرگ‌تر هستند و به همین دلیل ضربات بیشتر و محکم‌تری را به زمین و چاه برای حفاری وارد می‌کنند.

یادآوری می‌کنیم که این دستگاه‌ها برای استفاده دو نفر به‌صورت هم‌زمان طراحی و ساخته شده‌اند و شما نباید تحت هیچ شرایطی به‌صورت انفرادی از آنها استفاده کنید.

از تراکتور چاه‌کنی مراقبت کنید و آن را در جای خشک نگه دارید. بهتر است در روزهای بارانی اقدام به حفر چاه با تراکتور نکنید، چون ممکن است خطرناک باشد. اگر در زمان حفر چاه به سنگی برخورد کردید اصرار به حفاری نکنید زیرا سبب می‌شود موتور دستگاه شما آسیب ببیند.

روغن دستگاه موتور و سایر قطعات و تجهیزات را به‌صورت مداوم چک کنید تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کرده و طول عمر آن را افزایش دهید.

پیشنهاد مطالعه: آرمیکو در زمینه حفاری نفت و ارائه تجهیزات مورد نیاز مانند دستگاه سیم برش به شما اطلاعات کافی و معتبری می‌دهد.

سخن پایانی

بدون شک یکی از تجهیزات کاربردی در حفر چاه، تراکتور است که با یک آموزش ساده می‌توان از آن استفاده کرد. البته شیوه‌های متفاوتی برای چاه‌کنی با تراکتور وجود دارد اما در حالت کلی استفاده از دستگاه تراکتور برای چاه‌کنی با هر هدفی سریع‌تر بوده ضمن اینکه ایمنی بیشتری نیز دارد.

ناگفته نماند که در عملیات حفر چاه با تراکتور مهم‌ترین نکته رعایت نکات ایمنی است تا بدون هیچ خطری بتوانید چاه موردنظر را برای هدف مشخص شده حفر کنید. جهت مشاوره در زمینه خدمات حفاری با ما در تماس باشید.

حفر چاه تراکتوری