بهترین مدل از انواع مته حفاری

در ابتدا باید بدانید که مته چیست؟ مته وسیله‌ای است که در انتهای رشته حفاری جهت کندن زمین، بسته می‌شود. انواع مته حفاری ابزاری است که به کمک آن می‌توان به حفر چاه‌های نفت و گاز پرداخت.

حفاری با کمک انواع مته حفاری، که در نوک آن وصل می‌شود، می‌تواند زمین را حفر کند. نوع مته حفاری برای کارهای مختلف و قسمت‌های مختلف زمین فرق می‌کند. به همین دلیل، برای انجام هر کاری که به کندن زمین مرتبط باشد، انواع مته حفاری ساخته شده است.

همچنین، مته‌ها از نظر اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. قطر مته‌ها بین 2 اینچ تا 36 اینچ متغیر است. برای حفاری مکان‌هایی که دارای سنگ سخت هستند نیاز به مته‌ای با قطر بیشتر است. با ما در این مطلب از آرمیکو همراه باشید تا اطلاعات جذاب‌تری در رابطه با انواع مته حفاری به شما ارائه دهیم.

مطلب پیشنهادی: اگر در مورد استخراج معدن و خرید معدن نیاز به کسب اطلاعات بروز و معتبری دارید، با مقالات ما همراه باشید.

اصول طراحی مته ‌های حفاری

انواع مته‌ حفاری معمولا به 3 اصل طراحی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مته‌هایی که باعث ریز شدن سنگ و تراشیدگی آن‌ها می‌شوند.
  • مته‌هایی که با اعمال برشی و مماسی سبب نفوذ در سنگ می‌شوند.
  • مته‌هایی که با انداختن خراش و ایجاد بریدگی باعث نفوذ در سنگ می‌شوند.

مته‌ها از نظر کاربرد نیز به دو دسته مته‌های حفاری و مته‌های مغزه گیر تقسیم بندی می‌شوند.

معرفی و بررسی انواع مته حفاری

در این بخش چهار مدل از انواع مته حفاری را معرفی می‌کنیم.

مته مخروطی چرخشی

مته مخروطی چرخشی یکی از انواع مته حفاری است و به آن کاج غلتان نیز گفته می‌شود. این نوع مته، سه تیغه متحرک دارد که روی یک بخش مخروط مانند قرار گرفته است. بخش مخروط مانند و تیغه‌ها می‌چرخند و سبب ایجاد شکاف در زمین می‌شوند. این نوع مته می‌تواند یک مخروطی، دو مخروطه، سه مخروطه، چهار مخروطی، پنج مخروطی و یا شش مخروطی باشد.

مته یک مخروطی برای زمین‌هایی که سختی متوسطی دارد مناسب است. همچنین، برای زمین هایی که سختی کمتری دارند مته دو مخروطی مناسب‌تر است.

مطلب پیشنهادی: دستگاه حفاری دریل واگن یکی دیگر از دستگاه‌های مطرح در حفاری سنگ می‌باشد.

اصول طراحی مته

مته دو مخروطی

بدیهی است که مته دو مخروطی سرعت حفاری را بالا می‌برد.

مته دو مخروطی یا دو کاجه در حفاری طبقات شیدار و طبقات نرم نیز کاربردی است.

قسمت‌های اصلی یک مته مخروطی چرخشی در ذیل ذکر شده است:

  • Shirttail
  • Shank (Pin)
  • Cone
  • Tooth
  • Bearings
  • Nozzle Ports

مته دندانه فولادی

یکی دیگر از انواع مته حفاری دارای دندانه فولادی است. این نوع مته برای زمین‌هایی با سختی متوسط تا کم مناسب هستند. اندازه این تیغه‌ها بر اساس نوع حفاری که قصد انجام آن را دارید، انتخاب می‌شود. برای مثال، دندانه‌های کوچک‌تر قدرت بیشتری داشته و می‌تواند زمین‌هایی که سختی بیشتری دارد را حفر کند. از طرف دیگر، مته‌هایی با دندانه بلند چون قدرت کمتری دارد، برای زمین‌هایی با سختی کم مناسب است.

مته هایی از جنس تنگستن و دندانه کاربید

این مته نیز یکی از انواع مته حفاری است که به آن مته دکمه‌ای هم گفته می‌شود. این نوع مته برای زمین‌های بسیار سخت مناسب است. این مته با فشار به سنگ‌ها سبب خرد شدن سنگ می‌شود. از نظر مقاومت، این نوع مته سنگین و مقاوت‌تر است تا برای شکستن سنگ‌های بسیار سخت، مقاومت کافی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: در مورد آزمایش نفوذ استاندارد و نحوه انجام آن چه می دانید؟

مته تیغه ثابت حفاری

یکی دیگر از انواع مته حفاری، مته تیغه ثابت است. حین انجام حفاری، کل بدنه این مته به طور کامل به چرخش در می‌آید، نه فقط تیغه‌های آن. این مته دارای دو نوع تیغه فولادی و الماسی است. تیغه فولادی برای زمین‌هایی با سختی کم تا متوسط مناسب است. همچنین، این مته از الماس مصنوعی (مته‌های PDC و TSP) و طبیعی نیز ساخته می‌شود.

مته حفاری ثابت

مته های الماسی

مته‌های الماس از سخت‌ترین مواد شناخته شده و نیز کربن خالص تشکیل می‌شود. مته‌هایی که جنس آن‌ها از الماس است، مناسب برای حفاری سنگ های سخت، کانی‌ها و سنگ‌هایی که خاصیت خراش اندازی دارند، است. همچنین این مدل از انواع مته از نظر اقتصادی و فنی مناسب‌تر است.

مته حفاری با کاربرد خاص

به غیر از مته‌هایی که در بالا ذکر شده است، انواعی دیگری از مته برای حفر مکان‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، مته برای عملیات کنار گذر، مته نامتقارن و مته‌های ضد انحراف.

انواع-مته-حفاری-آرمیکو