حفاری چاه آب با دستگاه

از گذشته تا به امروز دسترسی به منابع آبی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های انسان بوده. در زمان‌های قدیم مردم به واسطه‌ی حفر چاه با روش‌های دستی نیاز خود را برطرف می‌‎کردند. اما امروزه با استفاده از شیوه‌های مدرن‌تر برای دسترسی به منابع آبی از شیوه حفاری چاه آب با دستگاه بهره می برند. 

در گذشته به علت کمبود جمعیت و همچنین مساعد بودن شرایط اقلیمی و فراوانی بارش ها، همچنین دسترسی کم‌تر به انرژی‌های تولید شده از آب مثل: برق، مقدار آب‌های زیرزمینی بیش‌تر از الان بود و دسترسی به آن‌ها به راحتی صورت می‌‎گرفت.

 هر کس می توانست با کندن چند متر از زمین به صورت دستی، به آب دسترسی داشته باشد. به طوری که نهایت عمقی که برای رسیدن به آب نیاز بود 30 تا 40 متر بود و مقنی با استفاده از شیوه‌های قدیمی، با دست شروع به حفاری چاه آب می‌کرد تا به آب برسد.

اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت، کاهش بارش‌ها و همینطور سد سازی‌های گسترده، حجم آب‌های زیرزمینی کاهش شدیدی پیدا کرده و دسترسی به منابع آبی سخت شده. در حال حاضر برای دستیابی به آب باید از روش حفاری چاه آب با دستگاه استفاده کرد چرا که استفاده از شیوه‌های سنتی‌تر دیگر نمی‌تواند ما را به راحتی به نتیجه ی مطلوب و مورد نیاز برساند. 

هرچه پیش می‌رویم مقدار آب صفحه‌های زیرزمینی کمتر می‌شوند برای همین حفاری چاه آب نیاز به عمق بیشتری دارد پس نمی‌توانیم با دست شروع به کندن چاه بکنیم. همانطور که می‌دانید کندن چاه با دست علاوه بر سختی، کاری بسیار خطرناک هست. پس نتیجه می‌گیریم حفاری چاه آب با دستگاه بهترین گزینه ی پیش روی ما است و می‌توانیم از این شیوه بهره ببریم.

پیشنهاد مطالعه: دستگاه حفاری راسول

انواع روش های حفاری چاه آب:

  • حفاری چاه آب با دستگاه روتاری
  • حفاری چاه آب با دستگاه ضربه ای 
  • حفر چاه آب با دستگاه برقی
  • حفر چاه آب تراکتوری
  • حفاری چاه آب با دستگاه چرخشی
  • حفر چاه آب دستی
حفاری چاه

حفاری چاه آب روتاری (دورانی)

این دستگاه با استفاده از شیوه دورانی و مته‌های چرخشی فولادی، شروع به خرد کردن سنگ‌های موجود در مسیر چاه می‌کند. چون در اثر چرخش، درجه حرارت مته‌های فولادی بالا می‌رود از یک مایع حفاری استفاده می‌کنیم تا دستگاه خراب نشود و دمای مته کاهش پیدا کند.

حفاری چاه آب با دستگاه ضربه ای

دستگاه حفاری ضربه ای یکی از مرسوم‌ترین دستگاه‌ها برای حفر چاه می باشد. چون هزینه ی حفاری با دستگاه ضربه ای نسبت به حفاری دورانی کمتر است. روش کار این دستگاه به این صورت است که با مته به محل کندن چاه ضربه میزنیم تا سنگ‌ها خرد شده و چاه ایجاد شود. برای سهولت کار در این روش به صورت دستی روی محلی که می خواهیم چاه بکنیم آب میریزیم تا رطوبت باعث سست شدن خاک و سنگ محل چاه شود و فشار کمتری به دستگاهمان وارد شود.

پیشنهاد مطالعه: دستگاه حفاری سبک ارس

حفر چاه با دستگاه برقی

در این روش کندن چاه توسط دستگاهی صورت می‌گیرد که دینام‌های بسیار قوی ای دارد. این دینام‌ها با برق سه فاز کار می‌کنند و با صدای کمتر و سریع‌تر به روش ضربه ای به حفر می‌پردازد.

حفر چاه آب تراکتوری

برای حفر چاه آب با تراکتور از تراکتورهای مخصوص استفاده می‌‎کنیم و شیوه ی کار آن مشابه حفر چاه آب با دستگاه ضربه ای می‌باشد. ضربه‌ها با بالا و پایین رفتن سیم بکسل تراکتور به سطح زمین وارد می‌شود. یکی از تفاوت‌های این روش با نوع ضربه ای این است که صدای کمتری تولید می‌شود.

حفاری چاه آب با دستگاه چرخشی

این دستگاه مانند دستگاه روتاری از مته‌های چرخشی و بزرگ برای حفر چاه استفاده می‌کند. 

حفاری چیست

حفر چاه آب دستی

این روش قدیمی‌ترین روش حفر چاه آب هست و مقنی یا چاه کن بدون استفاده از هیچ دستگاه خاصی فقط با کمک بیل و کلنگ شروع به کندن چاه آب می‌کند. این روش بسیار زمانبر و نا ایمن می‌باشد.

کلام پایانی

امروزه استفاده از روش‌های مدرن‌تر برای حفر چاه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و بخاطر صرفه‌جویی در زمان و ایمنی بیشتر کار، همینطور میزان دقتی که شیوه‌های جدید برای حفر چاه آب دارند و تعیین محل دقیق سفره‌های زیرزمینی با استفاده از دستگاه‌های جدید، کمتر کسی دنبال حفر چاه به صورت سنتی و به شیوه ی دستی است.

هر چه دستگاه‌های حفاری جدیدتر و پیشرفته‌تر می‌شوند، چاه کنی به شیوه ی قدیمی کمتر می‌شود و این شغل رو به فراموشی می‌رود. اکثرا با توجه به محلی که برای حفر چاه در نظر دارند از یکی از شیوه‌‎های حفاری چاه آب با دستگاه روتاری یا ضربه‌ای یا با استفاده از تراکتور بهره می‌برند.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره و خرید با کارشناسان ما در مجموعه صنعتی معدنی آرمیکو ، در ارتباط باشید.

حفاری چاه آب چیست