کمپرسور (Compressor) یا متراکم کننده، از جمله دستگاه‌های مکانیکی می‌باشد که با متراکم نمودن گازها و کاهش حجم آن‌ها، باعث افزایش فشار در آن‌ها می‌گردد. در ادامه به معرفی و بررسی این دستگاه، مکانیزم و کاربردهای مختلف آن می‌پردازیم.
کمپرسورها، امروزه در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. این دستگاه با ایجاد نیروی مکش مورد نیاز، جهت مکیدن گاز از قسمت اپراتور و سپس متراکم کردن آن، گاز را به سمت کندانسور منتقل می‌کند. در قسمت کندانسور، تغییر فاز گاز به مایع رخ می‌دهد. مکش متراکم کننده، باعث انتقال گاز از سمت راست فشار قوی می‌شود.

کاربرد کمپرسور

حجم گاز متراکم شده به وسیله این دستگاه، به میزان جابجایی و حرکت رفت و برگشتی پیستون یا دیفیوزر کمپرسور بستگی خواهد داشت. کمپرسور هوا نیز نوع خاصی از متراکم کننده‌ها می‌باشد و به کمک هوای فشرده کار می‌کند و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

این دستگاه در سال 1875 کشف و مورد استفاده قرار گرفت. صرفه جویی در وقت و هزینه در کاربردهای مختلف، سبب گردید تقاضای استفاده از این دستگاه به سرعت بالا رود و منجر به توسعه صنایع مختلف گردد.

در حقیقت اساس کار یک کمپرسور مانند یک پمپ است، ولی کاربرد آن‌ها کمی با هم متفاوت است. این دو دستگاه مکانیکی یعنی پمپ و کمپرسور هر دو باعث افزایش فشار سیال می‌شوند.
امروزه شرکت‌های زیادی اقدام به تولید و عرضه متراکم کننده‌های هوا نموده اند. در ساخت این دستگاه‌ها، در ابتدا از چوب استفاده می‌شد، اما در حال حاضر از تکنیک‌ها و مواد و متریال جدید و مدرن بسیاری جهت ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

پیشنهاد آرمیکو: جهت خرید و کسب اطلاعات در مورد انواع کمپرسور خوب در بازار به یک نمایندگی رسمی از اطلس کوپکو مراجعه کنید.

انواع کمپرسور

گرچه طبقه بندی‌های گوناگونی برای کمپرسورها پیشنهاد می‌شود، اما به طور کلی در یک دسته بندی جامع، می‌توان آن‌ها را به دو نوع اصلی زیر تقسیم بندی کرد:

  • کمپرسورهای جابجایی مثبت
  • کمپرسورهای دینامیکی
کمپرسور جابجایی مثبت

کمپرسور جابجایی مثبت (Positive Displacement)

این دستگاه، نوعی کمپرسور است که از یک جزء رفت و برگشتی همانند پیستون، دیافراگم یا پره‌‎ها برای فشرده سازی هوا یا گاز استفاده می‌کند. این دستگاه، با دبی ثابت کار می‌کند و مستقل از فشار خروجی است. علت این نامگذاری این است که با جابجایی حجم سیلندر کمپرسور، محیط کار فشرده می‌گردد.

این دستگاه، بر اساس اصل جابجایی کار می‌کند و دارای مزایایی از جمله کیفیت بالا، قابلیت اطمینان، تنوع گسترده، قیمت مناسب و تطبیق پذیری بالا می‌باشد. این دستگاه‌ها، راندمان پایینی نسبت به کمپرسورهای گریز از مرکز دارند.

انواع کمپرسورهای جابجایی مثبت

در این بخش به معرفی کامل انواع کمپرسور جابجایی مثبت می‌پردازیم:

کمپرسور رفت و برگشتی Reciprocating (پیستونی)

این نوع کمپرسورهای هوا از یک پیستون استفاده می‌کنند که توسط میل لنگ فشار می‌آورد. این پیستون با سرعتی ثابت حرکت می‌کند و هوا را به داخل می‌کشد، سپس آن را فشرده می‌کند. به طور معمول، یک سمت پیستون هوا را در سیلندر می‌مکد و سمت دیگر آن را فشرده می‌کند.
این کمپرسورها در مقیاس کوچک، دارای قدرتی بین 5 تا 30 اسب بخار هستند و در خودروها کاربرد دارند. این دستگاه در مقیاس بزرگ بیش از 1000 اسب بخار قدرت دارد و معمولاً در صنایع نفت و صنایع بزرگ مانند کارخانجات مواد شیمیایی، کارخانجات صنعتی، پالایشگاه‌های نفت و گاز طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب کمپرسور پیستونی

از مزایای این نوع از کمپرسورها، طراحی ساده و غیر پیچیده، کاربردی بودن و انعطاف پذیری، مناسب بودن جهت کاربردهای با فشار بالا و نگهداری ساده و آسان می‌باشد.
از جمله معایب این دستگاه‌ها، می‌توان به آلودگی صوتی آن‌ها و سرو صدای زیاد، ارتعاشات بالا، عدم ارائه جریان ثابت و حجم بسیار زیاد اشاره کرد.

کمپرسور-رفت-و-برگشتی

کمپرسور دیافراگمی (Diaphragm Compressor)

این نوع کمپرسور هوا نوعی کمپرسور پیستونی است که در آن، فشردگی گاز یا هوا باعث حرکت دیافراگم انعطاف پذیر می‌شود. حرکت رو به جلو و عقب دسته‌های دیافراگم با کمک میل لنگ انجام می‌شود.

هنگامی که نیاز به فشرده سازی گاز وجود دارد، تنها محفظه کمپرسور و غشاء با گاز تماس پیدا می‌کنند. درجه خمش و جنس غشا دستگاه، بر عمر آن تأثیرگذار خواهند بود. نوع سیلیکونی یا لاستیکی این دستگاه، می‌تواند میزان انحراف بسیار بالایی را تحمل کند.

با این حال، به دلیل استحکام پایین این کمپرسورها، استفاده از آن‌ها در کاربردهای کم فشار محدود شده و در صورت آسیب رسیدن به پلاستیک، نیاز به تعویض دارد. این دستگاه‌ها در مواردی مثل فشرده سازی گاز طبیعی (CNG) و تولید گاز هیدروژن کاربرد دارند.

مزایا و معایب کمپرسورهای دیافراگمی

از جمله مزایای این دستگاه به شرح زیر می‌باشد:

  • سروصدای کم دستگاه در حین کار
  • بار اعمالی کم روی یاتاقان‌‎های میل لنگ
  • فشرده سازی بدون نیاز به استفاده از روغن
  • بازدهی بالا به خصوص در فشارهای بالا

همچنین معایب این دستگاه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عمر مفید غشاء یا دیافراگم پایین می‌باشد.
  • پایین بودن سرعت جریان در دستگاه
مطالعه بیشتر: همچنین جهت آشنایی با یکی از ماشین آلات حفاری مانند بیل مکانیکی نیز می‌توانید به مقالات آرمیکو مراجعه کنید.
کمپرسور-دیافراگمی

کمپرسور مارپیچی (Screw compressor)

کمپرسورهای مارپیچی، رایج‌ترین نوع کمپرسورهای هوا هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. توسعه استفاده از این دستگاه‌ها، از سال 1930 آغاز گردید. در یک کمپرسور مارپیچی، هوا به داخل کمپرسور مکیده شده و دهانه‌ها بسته شده و با کمک دو روتور که به طور مداوم می‌چرخند، هوا را فشرده می‌کند.

با هر بار چرخش، فشار هوا به تدریج افزایش می‌یابد. این فرایند تا زمانی ادامه می‌یابد که گاز به فشار مطلوب برسد. این دستگاه‌ها از اجزای کمی تشکیل شده اند و راندمان و بازده بسیار بالایی دارند. ظرفیت زیاد آن‌ها، ساختار ساده، ولتاژ پایین و ارتعاشات کم باعث توسعه استفاده از این دستگاه‌ها شده است.

مزایا و معایب کمپرسور مارپیچی

از جمله مزایای این دستگاه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عمر مفید بالای دستگاه
  • ضریب اطمینان بالای دستگاه
  • ارتعاشات بسیار کم نسبت به سایر دستگاه‌ها
  • نیاز به فضای بسیار کم جهت نصب و راه اندازی دستگاه
  • بازده بالا نسبت به کمپرسورهای پیستونی
  • عدم استفاده از پیستون رفت و برگشتی

همچنین معایب استفاده از این دستگاه‌ها به شرح زیر است:

  • مشکلات ناشی از نیاز به نگهداری
  • نیازمند دقت و تخصص بالا در بهره گیری از این دستگاه
  • استفاده از آن‌ها نیازمند تجهیزات ویژه ای است.
  • هزینه‌های بالای ناشی از استفاده از آن نسبت به سایر کمپرسورها
کمپرسورهای-مارپیچی

کمپرسور چرخشی پره ای (Rotary Vane compressor)

مکانیزم اصلی این دستگاه نیز مانند بسیاری دیگر از کمپرسورها می‌باشد. پره‌های این دستگاه، از آلیاژهای ریختگی مخصوصی ساخته می‌شوند و بیشتر آن‌ها نیاز به روغنکاری دارند. در ساختار این دستگاه‌ها، عموما یک روتور که دارای پره‌های متحرک شعاعی می‌باشد، وجود دارد.

این روتور، به صورت خارج از مرکز در قسمت محفظه استاتور نصب می‌گردد. هنگام چرخش روتور، به دلیل وجود نیروی گریز از مرکز، پره‌‌ها با دیواره‌های استاتور در تماس هستند. با افزایش فاصله بین روتور و استاتور، هوا به داخل محفظه ارسال می‌شود.
با حبس شدن هوا در درون محفظه‌‌های مختلف کمپرسور، حجم این محفظه‌ها در حین چرخش کاهش می‌یابد. تخلیه هوا زمانی اتفاق می‌افتد که پره‌ها از مقابل مجرای خروجی عبور کنند.

مزایا و معایب کمپرسور روتاری پره ای

این دستگاه دارای طراحی آسان، صرفه اقتصادی بالاو هزینه‌های کم، اندازه و ابعاد کوچک، ساختار ساده، راندمان بالا وکاربرد بسیار زیاد می‌باشد.
از معایب و محدودیت‌های این دستگاه، می‌توان به تولید ارتعاشات بالا در حین کار، وجود قطعات متحرک و چرخان زیاد در آن اشاره کرد. استفاده از این قطعات باعث بالا رفتن هزینه‌های ساخت می‌گردد.

مطالعه آزاد: نیلینگ یا میخکوبی از جمله سیستم‌هایی برای پایدار سازی گود می‌باشد.

کمپرسور-پره-ای

کمپرسور فرفره‌ای (Scroll)

به کمپرسورهای اسکرال یا فرفره ای، پمپ خلاء اسکرال نیز گفته می‌شود. این دستگاه‌ها، از دو تیغه مارپیچ افست تشکیل شده اند که به منظور فشرده سازی یا پمپاژ سیالات گوناگون مانند هوا و یا مایعات و گازهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شکل این تیغه‌ها، با توجه به کاربرد آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این دستگاه، از بی صداترین کمپرسورهای جابجایی مثبت بوده و دارای کم‌ترین میزان ارتعاشات در مقایسه با سایر دستگاه‌ها می‌باشد.
این دستگاه‌ها، عموما در موارد ساختمانی، سیستم‌های تهویه مطبوع، خنک کننده‌ها، پمپ‌های خلا و … کاربرد دارند.

مزایا و معایب متراکم کننده فرفره ای

ویژگی‌های مثبت این دستگاه شامل موارد زیر است:

  •  این دستگاه دارای وزن کمی می‌باشد.
  •  قابلیت ارائه جریان گاز با نوسانات کم را دارد.
  • تعداد اجزا متحرک آن کم می‌باشد.
  • عمر مفید و دوام بالایی دارد.

در ادامه معایب این دستگاه شرح داده می‌شود:

  • پایین بودن ظرفیت دستگاه
  • بالا بودن هزینه استفاده از آن
کمپرسورهای-فرفره‌ای

کمپرسورهای دینامیکی (Dynamic Air Compressor)

تا اینجا به معرفی کمپرسورهای جابجایی مثبت و انواع آن پرداختیم. در ادامه قصد داریم کمپرسورهای دینامیکی را مورد بررسی قرار دهیم.

کمپرسورهای گریز از مرکز (Centrifugal Compressors)

می‌توان گفت کمپرسورهای گریز از مرکز یا جریان شعاعی از معروف‌ترین و پرکاربردترین کمپرسورهای هوا می‌باشند. در ساختار این دستگاه‌ها، از یک پروانه چرخشی یا یک دیسک که درون محفظه قرار می‌گیرد، استفاده شده است. وظیفه این قطعه، فشردن گاز یا هوا درون محفظه می‌باشد.

پره‌های پروانه باعث افزایش سرعت گاز درون دستگاه می‌شوند. دیفیوزر به کار رفته در دستگاه، انرژی جنبشی گاز را به فشار تبدیل می‌کند. در پایان گاز به محل مورد نظر انتقال می‌یابد.
عموما از این کمپرسور جریان شعاعی جهت کاربردهای نیازمند جریان ثابت مانند کارخانه‌های پتروشیمی، گاز طبیعی، کارخانجات تولید کننده مواد شیمیایی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

قدرت این دستگاه، از 100 اسب بخار تا هزاران اسب بخار متغیر است. با ارتقاء این دستگاه، فشار خروجی بالای 6.9 مگاپاسکال (معادل با psi1000) قابل حصول و دستیابی می‌باشد.

مزایا و معایب کمپرسور جریان شعاعی

همان طور که ذکر گردید، این دستگاه امروزه از پرکاربردترین دستگاه‌های کمپرسور می‌باشد. وزن کم، ساخت آسان، هزینه پایین در نگهداری، صرفه اقتصادی بالا نسبت به کمپرسورهای رفت و برگشتی، بازده وپتانسیل تولید نسبتا بالا از مهم‌ترین مزایای استفاده از این دستگاه‌ها می‌باشد.
از طرفی، نامناسب بودن این دستگاه برای کاربردهای با فشار بالا، محدودیت در میزان فشرده سازی، راندمان کمتر نسبت به کمپرسورهای رفت و برگشتی و… از جمله محدودیت‌ها و معایب این دستگاه می‌باشد.

پیشنهاد آرمیکو: در حفاری نفت نیز به تجهیزاتی مانند موارد بالا نیاز است؛ اطلاعات بیشتر را در صفحه مربوطه مطالعه کنید.

کمپرسورهای-گریز-از-مرکز

کمپرسور محوری (Axial Air Compressors)

کمپرسور محوری از مهمترین کمپرسورهای دینامیکی است. این نوع از سیستم‌های دینامیکی، نسبت به سایر دستگاه‌های متراکم کننده هوا بسیار شناخته شده‌تر هستند.

این دستگاه‌ها در مواردی کاربرد دارند که به هوای فشرده با دبی بالا نیاز باشد. در ساختار متراکم کننده محوری از یک سری پره‌های معین به شکل فن استفاده شده است که کاربرد آن‌ها فشرده سازی تدریجی سیال می‌باشد.
این نوع از متراکم کننده‌ها شامل تعداد زیادی اجزا و قطعات تشکیل دهنده هستند و در جایگاه‌های CNG و همچنین تمامی توربین‌های گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
متراکم کننده‌های محوری، شامل یک محور می‌باشند که گاز درون آن‌ها، پیوسته به موازات آن جریان دارد. این دستگاه، شامل چندین ردیف آبشاری می‌باشد که تعدادی از آن‌ها، روتور نام دارند و به شفت مرکزی اتصال یافته اند.

روتورها با سرعت بالا در حال چرخش هستند و سایر ردیف‌ها استاتور نام دارند. استاتورها قطعات ساکن بوده و هیچ چرخشی ندارند. افزایش فشار و تغییر جریان از حالت مارپیچ به موازات محور، برعهده استاتور می‌باشد.
پره‌های ثابت این دستگاه، انرژی جنبشی سیال را به فشار تبدیل می‌کند. همچنین باعث هدایت جریان به ردیف‌های بعدی پره‌های متحرک می‌گردند.

به دنبال هر یک ردیف روتور، یک ردیف استاتور وجود دارد. انقباض حلقوی جریان تا پایان کمپرسور ادامه دارد. این امر به منظور حفظ سرعت محوری در سطح مطلوب در امتداد دستگاه، لازم و ضروری می‌باشد.

در یک متراکم کننده محوری، سرعت جریان بالا است و افزایش فشار در هر مرحله کم می‌باشد. این دستگاه از راندمان نسبتاً بالایی برخوردار است.

کاربرد کمپرسور جریان محوری

با وجود پیشرفت‌‌های زیادی که در طراحی و ساخت متراکم کننده‌های محوری وجود داشته است، ساختار این دستگاه همچنان پیچیده است. استفاده از این دستگاه به عنوان متراکم کننده جهت تولید هوای فشرده با فشار بالا در صنایع و کارخانجات بزرگ با ظرفیت‌های بالا برای تامین انرژی رایج می‌باشد.
این کمپرسورها به دلیل عملکرد پرقدرت ومطلوب و نیز بازدهی بالا، نقش مهمی در طراحی و ساخت توربین‌های بزرگ گازی از جمله موتورهای پر سرعت، موتورهای جت و … در مقیاس کوچک دارند.

این دستگاه، در کاربردهای صنعتی مانند کوره‌های انفجار، هیدروژن زدایی پروپان و هوای ترکیبی کاتالیزوری سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه به دلیل کارایی بالا، عملکرد قابل اطمینان و کارکرد انعطاف‌پذیر این کمپرسورها، استفاده از آن‌ها در موتورهایی با کاربرد فضایی رواج یافته است.

مزایای کمپرسورهای محوری

این کمپرسورها برای کاربردهایی با حجم‌های بسیار بالا تا ۸۶۰۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه مناسب‌ترین گزینه می‌باشند. این نوع از متراکم کننده‌ها، در مقایسه با دستگاه‌های سانتریفیوژ دارای کاربردهای بیشتری می‌باشند.

با طراحی و ساخت هوشمندانه این دستگاه، شود، می‌توان سرعت گاز خروجی را تا ft/s 400 افزایش داد. هزینه اولیه ساخت یک دستگاه جریان محوری با هزینه اولیه ساخت یک متراکم کننده گریز از مرکز برای انجام کار معین برابری می‌کند.

معایب متراکم کننده هوا محوری

همان طور که می‌دانید کمپرسورهای جریان محوری برای جریان‌های بالاتر نسبت به کمپرسورهای سانتریفوژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، ارتفاع فرستادن گاز در آن‌ها بسیار پایین می‌باشد و حدودا کمتر از نصف متراکم کننده‌های گریز از مرکز است. در حقیقت فشار خروجی در این دستگاه‌ها بسیار پایین‌تر از نوع سانتریفیوژ است.

 به عنوان مثال برای رسیدن به فشار psi 65 به 12 مرحله فشرده سازی گاز نیاز است. بدیهی است این امر موجب افزایش حجم اشباع شده توسط متراکم کننده و به طبع آن، بالا رفتن هزینه‌های ناشی از آن می‌شود. با توجه به موارد مذکور، می‌توان دریافت که راندمان و بازده این نوع از متراکم کننده‌ها در مقایسه با نوع گریز از مرکز آن‌ها، بسیار پایین می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: آیا در مورد روش کرگیری و نمونه گیری از خاک اطلاعی دارید؟

متراکم-کننده-های-محوری

مقایسه کمپرسور محوری و گریز از مرکز

  • دستگاه‌های گریز از مرکز نسبت به دستگاه‌های محوری، دارای طراحی و ساخت ساده‌تری هستند. این درحالیست که متراکم کننده‌های جریان محوری دارای ساختار پیچیده‌تر و همچنین قیمت گران‌تر هستند.
  • برخلاف متراکم کننده‌های گریز از مرکز، متراکم کننده‌های جریان محوری جهت گاز را تغییر نمی‌دهند. گاز به طور معمول و عادی وارد کمپرسور می‌شود، شتاب می‌گیرد و سپس پخش می‌گردد و در نهایت فشار آن افزایش می‌یابد و فشرده می‌گردد.
  •  کمپرسورهای گریز از مرکز قابلیت تولید جریان گاز بسیار کمتری در مقایسه با متراکم کننده‌های جریان محوری دارند.
  •  متراکم کننده‌های جریان محوری در یک مرحله تراکم واحد، فشار دیفرانسیل کمتری ایجاد می‌کنند.
  •  از آنجا که متراکم کننده‌های جریان محوری تک مرحله‌ای در افزایش فشار گاز چندان مؤثر نیستند، جهت دستیابی به فشرده سازی قابل قبول، از مدل چندگانه‌ی کمپرسورهای محوری استفاده می‌شود.
  •  کمپرسورهای گریز از مرکز با دارا بودن طراحی و ساختار ساده‌تر، در کاربردهای ساده‌تر ارجح‌تر هستند.
  • متراکم کننده‌های جریان محوری کارایی بیشتری نسبت به کمپرسورهای گریز از مرکز دارند. این دستگاه‌ها درمواردی که نیاز به فشار بیشتر و جریان گاز بالاتری باشد، ترجیح داده می‌شوند.

مطالعه آزاد: آرمیکو در مورد دستگاه سیم برش نیز به طور کامل و جامع توضیح داده است؛ کافیست مقاله ما را دنبال کنید.

کاربرد کمپرسورها در معادن

با توجه به نکاتی که بیان گردید، با یک جمع بندی ساده به راحتی می‌توان دریافت که امروزه کمپرسورها نقش مهم و غیر قابل انکاری در صنایع گوناگون ایفا می‌کنند.

با رواج یافتن استفاده از دستگاه‌ها و سیستم‌های پنوماتیک که با استفاده از هوای فشرده کار می‌کنند، کمپرسورها به عضوی جدانشدنی از صنعت تبدیل شده اند.

امروزه لزوم استفاده از دستگاه‌های پنوماتیک در کاربردهای مختلف به جای سیستم‌های برقی و اشتعال داخلی مانند دیزلی بر هیچکس پوشیده نیست.

کمپرسور معدنی که به آن‌ها کمپرسورهای پرتابل نیز گفته می‌شود، دسته ای از کمپرسورها هستند که نیرو محرکه آن‌ها توسط موتورهای دیزلی تامین می‌شود.

این دستگاه‌ها جهت استفاده در مکان‌هایی با شرایط سخت و دشوار مشابه استخراج معدن به کار برده می‌شوند.کمپرسورها و دستگاه‌های پنوماتیک تقریبا در بخش عمده ای از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله مهم‌ترین کاربرد این دستگاه‌ها، استفاده از آن‌ها در ماشین آلات حفاری و تجهیزات حفاری معادن است.
در دهه‌های اخیر، استفاده از دستگاه‌های حفاری بادی در معادن، باعث ایجاد تحول عظیمی در عملیات حفاری به روش مدرن شده است.

در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از دستگاه‌های حفاری بادی که از کمپرسور جهت تامین گاز فشرده بهره می‌برند، می‌پردازیم.

دستگاه دریل واگن

دستگاه دریل واگن پنوماتیک، در ابعاد مختلف کوچک و بزرگ جهت حفاری معادن، طراحی و تولید می‌گردد. این دستگاه حفاری ضربه ای، شامل بخش‌های مختلف زیربندی، دکل، کنترل پنل، پاوریونیت، سیستم روتیشن یا دوران وسیستم پیشروی می‌باشد. این دستگاه در عملیات مختلف شامل حفر گمانه در معدن، راه سازی، سدسازی، ژئوترمال، تونل سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجموعه پاورهد در این دستگاه، به کمک واگن به دکل نصب شده است و بر روی آن حرکت رفت و برگشتی انجام می‌دهد. مجموعه دکل و پاور هد بر روی دو زیربندی که شامل چرخ شنی و یا چرخ لاستیکی می‌باشد، قابلیت مونتاژ دارد. امروزه جهت تسریع در اجرای فرایند حفاری و انجام پروژه‌های چال زنی انبوه، از دریل واگن استفاده می‎‌شود.

لینک مرتبط: جهت خرید دستگاه حفاری دریل واگن به این لینک مراجعه کنید.

دستگاه حفاری دریل واگن

دستگاه کرگیری

کرگیری و یا مغزه گیری عملیاتی است که جهت نمونه برداری از سنگ و مطالعه لایه‌های مختلف زمین انجام می‌گیرد. به کمک دستگاه‌های کرگیری پنوماتیک، می‌توان به وجود یا عدم وجود شکستگی‌های طبیعی در لایه‌های سنگ، میزان نفوذپذیری سنگ، میزان تخلخل و تراوایی سنگ مخزن، عدم وجود آثار نفت و گاز و میزان بهره وری مخزن مورد نظر پی برد.

این دستگاه‌ها در سه نوع کرل 25، کرل50 و کرل100 تولید می‌گردند و شامل قسمت‌های مختلف زیربندی دستگاه، دکل حفاری، کنترل پنل، بخش روتیشن یا دوران، پاوریونیت، تزریق آب و مکانیزم پیشروی می‌باشند.

لینک مرنبط: جهت خرید یا فروش دستگاه کرگیری با آرمیکو در تماس باشید.

دستگاه کرگیری مغزه گیری نمونه گیری کرل 100

دستگاه راسول

این دستگاه، از جمله تجهیزات مهم در حفر چال‌های عمودی و افقی می‌باشد. در دستگاه راسول فول پنوماتیک یا تمام بادی، تمامی عملگرهای دستگاه شامل سیستم ضربه، سیستم پیشروی و چرخش، بادی می‌باشند.

لینک مرتبط: همچنین کسب اطلاعات فنی و خرید دستگاه حفاری راسول در آرمیکو امکان پذیر است.

دستگاه حفاری راسول دیزلی + قیمت

این دستگاه‌ها هم اکنون در ایران توسط گروه صنعتی آرمیکو طراحی و تولید می گردد.

کمپرسور-چیست-و-انواع-آن-کدامند؟