معرفی شرکت اطلس کوپکو

شرکت اطلس کوپکو (Atlas Compagnie Pneumatique Commerciale) از جمله نام آشناترین و معتبرترین شرکت ها در میان شرکت های صنعتی جهان می باشد. با توجه به شهرت جهانی این شرکت، امروزه کمتر کسی است که در عرصه تولیدات صنعتی، با محصولات اطلس کوپکو آشنایی نداشته باشد. اطلس کوپکو، یک شرکت چند ملیتی سوئدی است که در سال 1873 تاسیس گردیده است. هم اکنون، اطلس کوپکو در بیست کشور جهان فعالیت داشته و مالک 68 کارخانه تولید محصولات و تجهیزات صنعتی در جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر استکهلم قرار دارد.
شرکت اطلس کوپکو، نخستین بار توسط ادوارد فرانکل صنعتگر ، سیاستمدار و مقام ارشد در راه آهن دولتی سوئد تاسیس و به کمک تعدادی دیگر از همکاران از جمله کارل جی سروین و فردریک دیدرو افتتاح گردید. فعالیت های اطلس کوپکو، در ابتدا با ساخت، خرید و فروش انواع تجهیزات مرتبط با راه آهن آغاز گردید.

با گذشت زمان و با گسترش خطوط ریلی سوئد در مدت زمان کم، اطلس کوپکو در اواسط سال 1880 یک تغییر استراتژیک در مسیر تولید محصولات پیشرفته تر مانند موتور و دیگ های بخار ایجاد نمود. در سال 1890 کمپانی اطلس مجددا بازسازی شد و خط تولید 3 محصول جدید لوکوموتیو، سیستم گرمایشی مراکز تجاری و تجهیزات ماشینی ایجاد گردید. در اوایل، تولید تجهیزات پنوماتیک تولید شده توسط این شرکت، صرفا برای کارگاه های این شرکت کاربرد داشت اما به سرعت افزایش تقاضای این تجهیزات در سراسر سوئد فزونی یافت.

شرکت اطلس کوپکو

تاریخچه اطلس کوپکو

به دنبال رکود اقتصادی در دهه 1880 و کاهش تولیدات ریلی در ساخت راه آهن، اطلس کوپکو، فعالیت های خود را متنوع تر کرد. در سال 1899، اطلس شروع به تولید اولین کمپرسورهای هوا نمود. این شرکت در سال 1901 تولید منظم محصولات پنوماتیک و نیز تاسیس دپارتمان پنوماتیک را آغاز نمود. دپارتمان پنوماتیک به سرعت گستره تجهیزات و کمپرسورهای هوای خود را افزایش داد. در اوایل 1904 یک نمونه از کمپرسور آلمانی توسط این شرکت تولید شد که با موتورهای بخار اطلس کوپکو راه اندازی می گردید.
در سال 1917 کمپانی اطلس کوپکو با شرکت دیزل موتور، تولید کننده ی موتورهای دریایی و دیزلی، ادغام گردید. این کمپانی جدید، اطلس دیزل نامگذاری شد. به تدریج عملیات دیزلی کاهش شدیدی پیدا کرد و به ناچار در سال 1948 پایان یافت. از آن پس نام اطلس دیزل به اطلس کوپکو تغییر یافت. در سال های بعد، این شرکت، کمپرسور خود را با بهترین کیفیت تولید کرد. با گذشت زمان و اتمام جنگ جهانی اول، بیش از 50% تولیدات اصلی اطلس کوپکو شامل محصولات پنوماتیک بود. خط تولید محصولات دیگر به تدریج منسوخ شده و تولید ماشین های ریلی این شرکت، در سال 1911 پایان یافت.

اطلس کوپکو با وجود شرایط سخت و بحرانی جنگ جهانی دوم توانست به بهترین نحو ممکن در صنعت اروپا ظاهر شود و نوآوری های فراوانی را در این حوزه ارائه نماید. به تدریج شرایط اقتصادی رو به بهبودی رفت و تقاضای تولیدات این شرکت در اواسط سال 1930 مجددا رشد پیدا کرد و فروش محصولات صنعتی آن رونق یافت. برنامه ریزی استراتژیک و همچنین خرید شرکت های تابع تولیدی در سوئد و نیز سایر کشورها نقش مهم و کلیدی در توسعه اطلس کوپکو داشت.

تاریخچه اطلس کوپکو

معرفی شرکت اطلس کوپکو Atlas Copco

در سال 1898 شرکت اطلس اولین مته های حفاری خود را با هوای فشرده تولید نمود و پس از آن نیز در سال 1905 اولین مته های سبک حفاری دستی را در مدل های Cyclops و Rex تولید کرد. این شرکت در سال 1930 موفق به تولید اولین مته های حفاری سنگ دستی سبک وزن از سری RH گردید. در سال 1936 شرکت اطلس با تولید یک ماشین حفاری داخل چاه (down the hole) در این زمینه پیشگام شد. پس از آن در سال 1945، اولین مته های فولادی توسط اطلس که ساخته شده از کاربید تنگستن برای استفاده در تجهیزات حفاری سنگ بود، معرفی گردید.

با گذشت مدت زمان اندکی در سال 1950 برای اولین بار دستگاه RH-754 Atlas ساخته شد و توانست سهم بزرگی از بازار استخراج زغال سنگ را به خود اختصاص دهد. حدود دو سال پس از آن، اولین دکل متحرک برای حفاری زیرزمینی با نام BUK 21 K توسط این شرکت طراحی و تولید گردید.

در سال 1992 یکی از مهم ترین نوآوری های این شرکت با معرفی و ثبت اختراع سیستم های کوپراد (Coprod) رقم خورد که نقش به سزایی در افزایش بهره وری در عملیات حفاری با ابعاد بزرگ داشت. راه اندازی نسل جدید دکل های حفاری زیرزمینی نیز از دیگر نوآوری های این شرکت بود. این مفهوم بر اساس یک طراحی مدولار، استانداردهای جدیدی را برای اتوماسیون و کامپیوتری کردن فرایند حفاری تعیین می کرد. فناوری های جدید Boomers، Simbas و Boltec در سال 2001 به دکل های حفاری سطحی ROC افزوده شدند.
این نوآوری ها و بسیاری دیگر از آن ها حاصل بیش از یک قرن تلاش مجموعه اطلس کوپکو در صنعت می باشد. در حقیقت می توان گفت، در اوایل سال 1980 اطلس کوپکو، در سطح جهانی در عرصه صنعت و تولید محصولات حفاری سنگ و تجهیزات پنوماتیک ، پیشتاز گردید و نهایتا این شرکت، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ابزار پنوماتیک و سیستم های نظارتی در جهان تبدیل شد. امروزه این شرکت، با بیش از 140 سال سابقه در تولید کمپرسورها، تجهیزات و دستگاه های حفاری معدن و دیگر تجهیزات صنعتی، از معتبرترین و مشهورترین برندها در این زمینه می باشد.

مطالعه آزاد: نیلینگ یا میخکوبی از جمله خدمات گروه صنعتی آرمیکو است.

فروش کمپرسور اطلس کوپکو و قطعات آن

هم اکنون شرکت اطلس کوپکو در چندین دپارتمان اصلی اقدام به تولید محصولات و فعالیت های متنوع نموده است که آن ها را به صورت زیر معرفی نموده است:

  • دپارتمان تولید کمپرسور و تجهیزات پنوماتیک
  • دپارتمان تجهیزات مربوط به خطوط تولید کارخانجات
  • دپارتمان ابزارآلات بادی و حفاری اطلس کوپکو
  • دپارتمان تجهیزات تخصصی پزشکی و زیست محیطی اطلس کوپکو

این شرکت مشهور، در زمینه تولید انواع کمپرسورهای هوای اطلس کوپکو، بلوئرها یا دمنده ها، پمپ های خلاء ،توربو اکسپندرها، توربوکمپرسورها، ژنراتورها، فیلترها، خنک کننده ها و انواع مختلف ابزارآلات صنعتی فعالیت دارد.

آنچه این شرکت را از سایر شرکت های هم ردیف خود در جهان متمایز ساخته صرفا تولید محصولات در کلاس جهانی نیست. بلکه ارائه کلیه خدمات و راه حل های مرتبط با کاربرد محصولات به مشتریان خود و به طور کلی پشتیبانی و حمایت همه جانبه از آن ها در فرایندهای عملیاتی مد نظر می باشد. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین محصولات تولید شده توسط شرکت اطلس کوپکو می پردازیم.

کمپرسور اطلس کوپکو

کمپرسور اطلس کوپکو در ایران

همان طور که ذکر گردید، اطلس کوپکو در سال 1899 شروع به تولید اولین کمپرسورهای خود نمود. با ترویج استفاده از دستگاه ها و سیستم های پنوماتیک که به وسیله هوای فشرده کار می کنند، کمپرسورها به عضوی جدانشدنی از صنعت تبدیل گردیده اند. امروزه لزوم استفاده از دستگاه های پنوماتیک در کاربردهای مختلف به جای استفاده از سیستم های برقی و نیز سیستم های اشتعال داخلی مانند دیزلی کاملا مشخص و بدیهی است. در ادامه به معرفی انواع کمپرسورهای تولید و ارائه شده توسط این شرکت می پردازیم:

کمپرسورهای اسکرو اطلس کوپکو

رایج ترین و متداول ترین نوع کمپرسورهای تولید شده توسط اطلس کوپکو، کمپرسورهای روغن کاری شونده (oil inject) سری GA می باشد. کمپرسور اسکرو و یا کمپرسور پیچی (compressor screw) نوعی کمپرسور جابجایی مثبت می باشد که از مکانیزم دورانی جهت متراکم نمودن گاز استفاده می‌کند. از این کمپرسورها معمولاً در مواقعی که نیاز به حجم هوای متراکم زیادی باشد؛ مانند چکش‌های بادی (Jackhammer) استفاده می شود. در حقیقت،کاربرد این کمپرسورها مربوط به زمانی است که کمپرسورهای پیستونی پاسخگوی این نیاز نباشد.
از آنجایی که فرایند مکش و تراکم گاز در این کمپرسورها، یک عمل پیوسته‌ می باشد، برعکس کمپرسورهای پیستونی جریان در آن ها دارای ضربه یا موج نمی باشد. در کمپرسورهای اسکرو اویل اینجکت سری GA، به محفظه هواساز، روغن تزریق می گردد. این عمل، موجب خنک کاری، روانکاری و تمیزکاری مارپیچ ها می شود.
کمپرسورهای اسکرو تولید شده توسط اطلس کوپکو، از یک واحد هواساز با دو قسمت مارپیچ نر و ماده تشکیل شده اند. با حرکت الکتروموتور مارپیچ نر شروع به چرخش نموده و باعث مکش هوا و فشرده نمودن آن در داخل مارپیچ ماده می شود. بدین ترتیب هوای داخل ایرند متناسب با طول مارپیچ های کمپرسور و همچنین قطر آن ها و مطابق با طراحی سازنده به فشار معینی می رسد و از قسمت دریچه آنلودر خارج می گردد. پس از عبور هوای فشرده شده از مخزن سپراتور، ذرات روغن به همراه هوا از آن جدا می شوند، سپس از رادیاتور عبور می کنند. در نهایت حرارت هوای تولیدی کاهش می یابد و هوای فشرده شده از کمپرسور اسکرو به قسمت مد نظر هدایت می گردد. از جمله مزایای این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی و ضریب اطمینان بالای دستگاه
  • مصرف بهینه انرژی و صرفه جویی در آن
  • برخورداری از سیستم های آپشنال درایر داخلی و دور متغیر
پیشنهاد ما: انواع تجهیزات حفاری مانند بیل مکانیکی نیز از طریق گروه صنعتی آرمیکو قابل تهیه هستند.
کمپرسور اسکرو اطلس کوپکو

کمپرسورهای سانتریفیوژ یا توربینی اطلس کوپکو

در مواردی که به حجم بالایی از هوای فشرده شده با فشار ثابت و همچنین به طور مداوم نیاز باشد، بهترین گزینه استفاده از کمپرسورهای سانتریفیوژ می باشد.کمپرسورهای گریز از مرکز از متداول ترین و همچنین پرکاربردترین کمپرسورهای هوا می باشند. در ساختار این کمپرسورها، از یک پروانه چرخشی یا یک دیسک که درون یک محفظه قرار دارد، استفاده شده است. وظیفه آن، فشرده کردن گاز یا هوای درون محفظه می باشد. پره های این پروانه باعث افزایش سرعت در گاز درون کمپرسور می شوند. دیفیوزر به کار رفته در کمپرسورهای توربینی، انرژی جنبشی گاز را به فشار تبدیل می نماید. در پایان فرایند، گاز به محل مورد نظر منتقل می شود. در ادامه مزیت اصلی استفاده از کمپرسورهای توربینی اطلس کوپکو آورده شده است:

  • استفاده دائمی و بهره وری مداوم از این نوع کمپرسورها
  • قابلیت تنظیم فشار هوای تولید شده توسط آن ها
  • قابلیت کنترل میزان دبی گاز

کمپرسور پیستونی اطلس کوپکو با فیلتر روغن

از این نوع کمپرسورهای پیستونی، در لابراتوارها و یونیت های دندانپزشکی استفاده می شود. در کمپرسورهای پیستونی معمولی، به دلیل احتیاج به خنک کاری و روانکاری قطعات متحرک دستگاه، هوای فشرده اغلب در مجاورت روغن قرار می گیرد. در هنگام استفاده از دستگاه، روغن همراه به همراه هوا به تجهیزات وارد می شود. در کاربرد های پزشکی و دندانپزشکی این دستگاه، به علت اهمیت بالای کیفیت هوای مورد مصرف، از کمپرسور دندانپزشکی بدون روغن (Oil Free) و یا کم روغن (Oil Less) استفاده می شود.
از جمله مزایای استفاده از این نوع کمپرسورهای اطلس کوپکو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نصب و طریقه استفاده آسان دستگاه
  • فراهم نمودن محیط کاملا بهداشتی
  • تعمیر و نگهداری آسان و مقرون به صرفه

کمپرسور پرتابل اطلس کوپکو

کمپرسورهای نوع پرتابل اطلس کوپکو در دو سری متفاوت طراحی، تولید و عرضه می گردند:

  • کمپرسور های دیزلی که اغلب برای استفاده در سایت ها و معادن دور از سیستم برق کشی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کمپرسورهای الکتریکی که عموما جهت استفاده و بهره برداری در مصارف شهری کاربرد دارند.

کمپرسورهای پرتابل یا کمپرسورهای قابل حمل از انواع کمپرسورهای باد هستند که از مهمترین ویژگی های آن ها می توان به راحتی و سهولت در جابجایی اشاره نمود. این نوع از کمپرسورها در موارد گوناگونی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد این نوع کمپرسورها نسبت به سایر کمپرسورها بسیار کوچک بوده و مزیت های فراوانی را برای اپراتور فراهم می آورد.
ابعاد و اندازه‌ی موتور و کمپرسور بسته به میزان جریان هوا و فشار آن متفاوت می باشد. فشار گاز متراکم شده توسط این نوع کمپرسورها بین ۷ تا ۱۲بار است. یک کمپرسور پرتابل قابل حمل باید قدرتمند و دارای ضریب اطمینان بالا باشد. این دستگاه ها معمولا در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین در معرض مداوم گرد و غبار هستند؛ از این رو استفاده از فیلترهای هوای با کیفیت در آن‌ ها بسیار ضروری می باشد. امروزه اطلس کوپکو از جمله تولیدکنندگان این فیلتر ها می باشد.

کمپرسور پرتابل

کمپرسورهای بدون روغن اطلس کوپکو

این نوع از کمپرسور های اطلس کوپکو در دو سری ZT هوا خنک و سری ZR آب خنک تولید و عرضه می گردد.
از کمپرسورهای بدون روغن اطلس کوپکو در صنایع دارویی و نیز کاربردهای حساس نسبت به وجود روغن در هوای خروجی استفاده می شود. به دلیل عدم تماس ایرند دستگاه با روغن، هوای خروجی تا حد زیادی عاری از روغن می باشد.

این کمپرسورها، نوع Z نامیده می شوند و هوای فشرده خروجی آن ها نیز هوای خشک نام دارد. کمپرسور ZR 50 از کمپرسورهای هوای oil free اطلس کوپکو می باشد. ماکزیمم فشار کاری این کمپرسورها حدود ۸/۶ بار یا ۱۲۵ پوند نیرو بر اینچ مربع می باشد. سرعت این کمپرسور متغیر بوده همانگونه که از نام آن برمی آید دارای موتور ۵۰ کیلوواتی یا ۶۷ اسب بخار می باشد.

کمپرسور پیستونی اطلس کوپکو

از جمله پرکاربردترین کمپرسورهای تولید شده توسط اطلس کوپکو، کمپرسور پیستونی می باشد که اغلب در صنایع کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این سری از کمپرسورها محدوده نسبتا وسیعی از ابعاد را شامل می شود. از سایز 25 تا 1000 لیتری متغیر بوده و در کارگاه های صنعتی جهت تامین هوای متراکم، مورد استفاده قرار می گیرند.

فشار تولید شده توسط این نوع کمپرسورها بین 8 تا 12 بار می باشد و در مقادیر کم، قابل افزایش تا 12 بار می باشد. یک کمپرسور پیستونی، از قسمت های اصلی الکتروموتور، مخزن ذخیره هوا و بلوکه هواساز تشکیل شده است.
کمپرسورهای پیستونی در ظرفیت ها و فشار های نسبتا پایین تا متوسط، تک مرحله ای بوده و در ظرفیت های تولید هوای بالا اغلب در دو یا سه مرحله با تعداد سیلندر بیشتر تولید می گردند.

در حالت چند مرحله ای، ابتدا هوا توسط یک سیلندر بزرگ فشرده شده و پس از آن به سیلندر کوچک تری وارد می شود و فرایند متراکم سازی مجددا ادامه می یابد. کمپرسورهای پیستونی و یا کمپرسورهای رفت و برگشتی در انواع کمپرسورهای پیستونی تک مرحله ای، کمپرسورهای پیستونی دو یا چند مرحله ای یا چند استیج و کمپرسورهای پیستونی با هواساز دوبل تولید می گردند.

انواع کمپرسور پیستونی شرکت اطلس کوپکو

  • سری LE: این سری از کمپرسورهای پیستونی، از نوع روغن کاری شونده بوده و دارای فشار کاری 10bar می باشند.
  • سری LT: کمپرسورهای پیستونی سری LT از نوع کمپرسورهای روغن کاری شونده هستند و فشار کاری در آن ها بین 15 تا 30 bar می باشد.
  • سری LF: این سری از کمپرسورهای پیستونی بدون روغن یا oil free می باشند.

دستگاه های حفاری اطلس کوپکو

ماشین آلات حفاری اطلس کوپکو شامل انواع جامبو دریل ها، دستگاه دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک و دستگاه های حفاری اکتشافی شامل دستگاه های مغزه گیری ، پودری و ژئوتکنیک می باشد.این دستگاه ها با قابلیت های متفاوتی جهت عملیات حفاری در معادن، پروژه های تونل سازی، سدسازی و… مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع دستگاه های حفاری تولید شده توسط اطلس کوپکو می توان به ماشین آلات زیر اشاره کرد:

  • Boomer L2D
  • Boomer M2D
  • JUMBO DRILL BOOMER282
  • AIR ROC T35, D45, D50
  • DRILL ROC T35
  • ROC L8
  • ROC L6
  • ROC D5 D7

دریل واگن با کمپرسور هوای اسکرو

دستگاه های دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک در کنار سایر تجهیزات و ماشین‌آلات حفاری و استخراج معدن ، نقش مهم و کاربردی را در پیشبرد عملیات صنعتی و معدنی ایفا می نمایند. دریل‌ واگن‌های ROC D5,D7,D9 اطلس کوپکو و همچنینD7LF )نسخه‌ی Long feed یا عمیق‌زن (در عملیات حفاری سنگ و معادن سنگ کاربرد داشته و شامل اجزای اصلی زیر تشکیل شده است: کابین اپراتور، دریل top hammer هیدرولیک، سیستم کنترلی تامین نیرو، کمپرسور هوای اسکرو دیزل اطلس کوپکو، سیستم دکل تاشو، موتور توربوشارژ CAT C7 کاترپیلار، زنجیر مسیر یک تکه با حفره‌ های پاکسازی و سیستم تعلیق دوسرعته.
با وجود ویژگی ها و مشخصات برجسته ای که از گروه صنعتی اطلس کوپکو ذکر گردید، در کشورمان ایران نیز علیرغم تحریم های شدید و مشکلات متعدد در این زمینه، پیشرفت های زیادی در حوزه صنعت و معدن حاصل گردیده است.

خوشبختانه امروزه شرکت های با تجربه و کارآزموده ای از جمله آرمیکو اقدام به طراحی، تولید و عرضه تجهیزات صنعتی و دستگاه های حفاری مورد نیاز در حوزه معدن و غیره نموده اند. محصولات تولید شده توسط این شرکت حاصل سال ها مطالعه، تلاش و ممارست بی وقفه متخصصین آن در عرصه صنعت و معدن می باشد.

با پیشرفت های حاصل شده در این زمینه، به جرات می توان گفت تولیدات عرضه شده توسط این شرکت به لحاظ سطح کیفی و کاربرد در بالاترین کلاس های جهانی بوده و با محصولات دیگر شرکت ها از جمله اطلس کوپکو برابری می کند.

پیشنهاد آرمیکو: اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد خرید و قیمت دستگاه حفاری دریل واگن بدانید، مقاله تخصصی آرمیکو را دنبال کنید.

دریل واگن با کمپرسور هوا

مهم ترین دغدغه گروه صنعتی آرمیکو، جلب رضایت مشتریان از هر حیث و بی نیاز ساختن کشور از محصولات صنعتی و معدنی دیگر کشورها و خودکفایی کشور در عرصه صنعت می باشد. ارائه دستگاه ها وتجهیزات به روز حفاری و خدمات پس از فروش، مشاوره و پشتیبانی بی وقفه در طول پروژه و ارائه خدمات حفاری، خود گواهی بر این مدعا است.
در ادامه به معرفی تعدادی از مهم ترین دستگاه های تولید شده توسط این شرکت می پردازیم:

دستگاه دریل واگن اطلس کوپکویی

دستگاه دریل واگن پنوماتیک تولید شده توسط آرمیکو، در ابعاد مختلف تولید شده و شامل قسمت های مختلف زیربندی، کنترل پنل، پاوریونیت، سیستم روتیشن یا دوران دکل و سیستم پیشروی می باشد. این دستگاه در عملیات مختلف شامل حفر گمانه در معدن، سدسازی و … می باشد.

دستگاه دریل واگن اطلس کوپکویی

دستگاه حفاری کرگیری اطلس کوپکویی

به کمک دستگاه های کرگیری پنوماتیک آرمیکو، می توان عملیات مغزه گیری یا کرگیری را به بهترین نحو انجام داد. این دستگاه کرگیری شامل کرل25، 50 و 100 می باشند.

دستگاه کرگیری اطلس کوپکو

دستگاه حفاری راسول اطلس کوپکویی

وجه تمایز این دستگاه با سایر دستگاه های حفاری، وزن کم، کاربرد آسان و حفر انواع چال های عمودی و افقی به کمک آن می باشد.

مطالعه بیشتر: برای اطلاعات بیشتر به مقاله دستگاه حفاری راسول مراجعه کنید.

دستگاه حفاری راسول اطلس کوپکو
معرفی شرکت اطلس کوپکو