دستگاه حفاری چاه آب کوچک

در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه حفاری چاه آب کوچک و نحوه کارکرد و مزایای آن آشنا کنیم. برای مطالعه و آشنایی بیشتر با انواع دستگاه‌های حفاری می‌توانید در صفحه اصلی سایت آرمیکو مقالات مرتبط را مطالعه کنید.

آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی از مهم ترین چرخه آب یا چرخه هیدرولوژی (Hydrologic Cycle) به حساب می‌آید که بعد از تبخیر از آب دریاها و با بارندگی به صورت رودخانه جاری و یا سفره‌های آب زیر زمینی در می‌آیند. از دیرباز رسیدن به آب برای بقای بشر یک امر جدایی ناپذیر بود که نیاکان ما با تلاش فراوان با گذاشتن زمان زیاد به حفاری چاه با ابزارهای ساده مثل کلنگ یه بیل می‌پرداختند. 

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه حفاری چاه آب و استخراج آب سفره‌های زیر زمینی از دستگاه‌های حفاری چاه آب در سایزهای مختلف استفاده می‌شود دستگاه حفاری چاه آب کوچک در بین دستگاه‌های حفاری جزو انواع دستگاه حفاری سبک ارس محسوب می‌شود و با توجه به اندازه و وزن آن بسیار کاربردی بوده و در حفاری انواع سنگ‌ها کارایی دارد.

دستگاه حفاری چاه آب کوچک

دستگاه حفاری چاه آب کوچک چیست؟

دستگاه حفاری چاه آب کوچک RC120W یک دستگاه حفاری نصب شده بر روی دستگاه یدک کش است که از فناوری پیشرفته هیدرولیک، برای راندن اشیا به سمت بالای سر استفاده می‌کند. این دستگاه با پمپ گل و کمپرسور هوا شروع به کار می‌کند. اجزای دکل حفاری چاه آب هیدرولیک و بهم پیوسته است، برای ایجاد گودال درسطح زمین با حرکت چرخشی تا عمق 120 متر استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های مهم دستگاه حفاری چاه آب کوچک می‌توان وزن کم، راندمان بالا، قدرت بالا و چند کاره بودن آن اشاره کرد. انتخاب دستگاه حفاری چاه آب کوچک برای استفاده در سطوح شیب‌دار مثل کوهستان‌ها می‌تواند بهترین و کاربردی‌ترین انتخاب شما باشد.

کاربرد دستگاه حفاری چاه آب کوچک در صنعت

دستگاه حفاری چاه آب کوچک RC120W اکثرا برای حفاری چاه‌های با دیافراگم کوچک، حفره‌های تهویه مطبوع زمین گرمایی و ایجاد چاه‌های مختلف دیگر مناسب این دستگاه برای پروژه‌های استخراج آب در سازه‌های کوهستانی و سنگی بسیار مناسب کاربردی است و همچنین راندمان آن ده برابر بیشتر از دکل حفاری دوار سنتی است. در بین دستگاه‌های حفاری چاه آب این دستگاه مزایای بسیار چشمگیری را برای کاربران دارد.

به طور خاص، این دکل حفاری کوچک می‌تواند روی سنگ‌های سخت به سادگی حفاری کند و همچنین می‌تواند در سطوح مختلف زمین و روی هر نوع سنگ به خوبی کار کند و موثر باشد. دستگاه حفاری چاه آب کوچک، مناسب‌ترین دستگاهی است که می‌تواند نیاز به تامین چاه‌های آب یک روستا بر روی انواع مختلف سنگ رسوبی و سنگ سخت را برآورده کند.

مطلب پیشنهادی: آزمایش خاک

حفاری چاه آب کوچک

مزایای دستگاه حفاری چاه آب کوچک

  1. این دستگاه حفاری چاه آب کوچک یک دستگاه چاه حفاری خیلی سبک، کارآمد و همه کاره است.
  2. دکل حفاری چاه آب کوچک از نوع یدک کش دو چرخ استفاده می‌کند که انتقال این دستگاه را راحت و سریع می‌کند.
  3. این دکل حفاری چاه یک دستگاه حفاری چاه آب کوچک بسیار اقتصادی و کاربردی است، و مزایای اقتصادی ایجاد شده برای کاربران بسیار چشمگیر است.
  4. این دکل حفاری هیدرولیک می‌تواند با پمپ گل و کمپرسور هوا کار کند.
  5. این دستگاه می‌تواند بر روی لایه سنگ سخت حفاری کند.
  6. می‌تواند به طور موثر تحت بر روی هر نوع سنگی حفاری و ایجاد گودال کند.
  7. این محبوب‌ترین ماشین حفاری است که بیشترین نیازها را برای دستگاه حفاری ترکیبی برآورده می‌کند، قادر به تکمیل چاه‌های تامین آب روستایی در رسوبات و سنگ سخت است.
  8. وزن این دستگاه حفاری حدود 1300 کیلوگرم است که به آن اجازه می‌دهد توسط یک وانت کشیده شود.
  9. این دکل حفاری آب کوچک از نظر ساختار جمع و جور است و حمل آن راحت است.
  10. کل دستگاه از یک درایو هیدرولیک یک پارچخه استفاده می‌کند و به همین علت میزان خرابی و از کار افتادگی پایینی دارد.
  11. این دکل حفاری چاه کوچک از یک موتور دیزلی برای کار کردن استفاده میکند. و به همین علت می‌تواند در هر منطقه‌ای استفاده شود، حتی در مناطقی که برق کشی نشده است و پریز برقی در دسترس نیست.
  12. این دکل حفاری چاه آب کوچک برای حفاری چاه‌هایی با دهانه کوچک، چاه‌های با امکان تهویه مطبوع زمین گرمایی و چاه‌های مختلف دیگر، به ویژه برای پروژه‌های ایجاد چاه آب در مناطق کوهستانی و سنگی مناسب است.

روش‌های حفر چاه با دستگاه کوچک

روش‌های حفاری دکل حفاری چاه به دو دسته گردش آب و گردش هوا تقسیم می‌شود. در روش گردش آب از آب برای بیرون آوردن ضایعات حفاری از دهانه چاه استفاده می‌کند و برای حفاری سنگ آسیاب به مته وابسته است. دکل حفاری چاه آبی که به روش گردش آب کار می‌کند برای حفاری لایه‌های خاک شل مناسب است، در حالی که بهترین دکل حفاری چاه آب که با گردش هوا کار می‌کند برای حفاری لایه‌های سخت سنگ مناسب است.

پیشنهاد بازدید: دستگاه کرگیری

کلام پایانی

دستگاه حفاری چاه آب کوچک در بین دستگاه‌های حفاری جزو محبوب ترین و کاربردی ترین دستگاه‌ها است اگر قصد حفر چاه در مناطق سنگی و کوهستانی را دارید این دستگاه به دلیل وزن کم و قابلیت حفاری روی سنگ‌های سخت مناسب ترین انتخاب برای شما است. می‌توانید برای مقایسه انواع دستگاه‌های حفاری جزییات بیشتر به سایت آرمیکو مراجعه کنید.

دستگاه حفاری چاه آب کوچک