آشنایی با روش حفر چاه آب با مته دستی

حفر چاه آب با مته دستی از ساده‌ترین روش‌های حفاری چاه به حساب می‌آید که با وجود ساخت تجهیزات حفاری مدرن، هنوز هم برای حفر چاه از آن استفاده می‌کنند. در حفاری چاه آب با مته دستی نیازی به وجود نیروهای مکانیکی و ماشینی پیچیده نیست و نیروی انسانی، نقش مهمی در این روش ایفا می‌کند. 

کاربرد حفاری چاه دستی

از گذشته تاکنون، بشر برای هدف‌های مختلفی مانند دسترسی به آب، اقدام به حفر چاه با استفاده از روش‌های گوناگون کرده‌است. یکی از این روش‌ها، روش حفر چاه آب با مته دستی است که اگرچه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت ابزار و تجهیزات جدید، دیگر مانند قبل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما هنوز، افراد مسن در روستاها و مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، از این روش استفاده می‌کنند.

انواع روش‌های حفر چاه در دوران مختلف تاریخ

بشر در طول تاریخ، همواره به دنبال رفع مشکل کم آبی بوده و در این راه از روش‌های مختلفی برای حفر چاه استفاده کرده‌است. قابل ذکر است که ایرانیان باستان، اولین افرادی بودند که روش‌های حفر چاه را به کار گرفتند‌.

حفر چاه با مته دستی یا دیگر ابزارهای ابتدایی را می‌توان به عنوان اولین روش حفر چاه توسط بشر در نظر گرفت که با وجود ابزارآلات جدید، هنوز هم در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. معمولا با توجه به نوع روشی که برای حفر چاه استفاده می‌شود، ابزارآلات مربوط به چاه‌کنی و تجهیزات مورد نیاز برای کندن زمین و حفاری چاه را انتخاب می‌کنند.

روش‎‌های حفر چاه شامل کندن آن با دست، حفاری شوئیدنی، حفاری با مته دستی، حفر چاه با مته دورانی، حفاری با ماشین‌های مخصوص حفر، حفاری با مته چکشی و غیره اشاره کرد.

روش کار حفر چاه آب با مته دستی

روش کار حفر چاه آب با مته دستی

در این روش حفر چاه آب، دو دست فرد و ابزاری مانند مته اهمیت ویژه‌ای دارند و به کمک مته دستی، حفاری زمین انجام می‌شود. استفاده از مته دستی در این روش تا زمانی که حفاری به طور کامل انجام شود، ادامه می‌یابد.

در این روش، عمق چاه را بر اساس جنس زمینی که حفاری را در آن انجام می‌دهند، تعیین می‌کنند. به این صورت، در زمینی که سفت و غیرقابل ریزش است، حفاری چاه را تا زمانی که به آب برسیم، می‌توان ادامه داد. همچنین برای حفاری سنگ و آزمایش خاک نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که آرمیکو به آن‌ها اشاره کرده است.

نکات لازم قبل از حفر چاه آب با مته دستی

بررسی و کنترل برخی موارد مانند وجود فاضلاب‌ها و پی‌ها، جنس و نوع خاک، وجود قنات‌های قدیمی، لایه‌های زیرزمینی و تاسیسات مختلف مانند تلفن، برق، گاز و آب، قبل از شروع حفاری اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین، تعداد نفراتی که برای شروع حفر چاه آب نیاز بوده، حداقل دو نفر است اما پس از این که عمق چاه افزایش پیدا کرد، این تعداد به سه نفر یا بیش‌تر می‌رسد.

ایمنی کارگران در زمان حفر چاه بسیار مهم است تا از بروز حوادث ناگواری مانند سقوط از کناره‌های چاه یا ریزش اطراف چاه جلوگیری شود‌.

معایب حفر چاه آب با مته دستی

معایب حفر چاه آب با مته دستی

خطرات جانی مانند سقوط فرد به داخل چاه و یا خفگی بر اثر کم‌شدن اکسیژن به عنوان اصلی‌ترین معایب حفاری چاه آب با مته دستی شناخته می‌شوند. به‌علاوه، سرعت حفر چاه با این روش، پایین است و باعث هدر رفتن زمان و هزینه می‌شود. همچنین، با روش حفر چاه آب با مته دستی، تنها می‌توان چاه‌هایی که عمق محدودی دارند را حفر کرد.

پیشنهاد آرمیکو: از دستگاه کرگیری جهت آنالیز، شناسایی و نقد و بررسی سنگ‌های زیرین زمین استفاده می‌شود.

مزایای حفر چاه آب با مته دستی چیست؟

این روش حفاری به دلیل عدم استفاده از تجهیزات پیچیده و مدرن هزینه بسیار کمی دارد و روشی انعطاف‌پذیر است که در همه زمین‌ها قابل استفاده می‌باشد.

هزینه حفر چاه آب با مته دستی

در پایان باید گفت که حفاری چاه آب با مته دستی را می‌توان به عنوان قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌های حفر چاه آب در نظر گرفت که باعث حفر آسان چاه در زمان گذشته با کم‌ترین هزینه شده‌است. به دلیل هزینه پایین این روش، هنوز هم در برخی از صنایع از آن استفاده می‌کنند.

به‌علاوه، در تعیین هزینه حفر چاه آب با مته دستی، عوامل مختلفی مانند نوع زمین، میزان عمق حفاری و غیره تاثیرگذار هستند. اما به طور کلی، این روش نسبت به روش‌های مدرن و امروزی، هزینه کم‌تری دارد. در تمامی خدمات حفاری می‌توانید با مجموعه آرمیکو ارتباط برقرار کنید.

هزینه حفر چاه آب با مته دستی