حفاری با راسول

امروزه حفاری نه فقط در حوزه نفت و پتروشیمی، بلکه در حوزه صنعت ساختمان و صنعت معدن نیز کاربرد‌های مهمی دارد. ما برای کشف و استخراج از معادن نیاز به انجام عملیات‌های حفاری داریم. برای این کار از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کنیم؛ که یکی از کاربردی ترین دستگاه‌ها، دستگاه حفاری با راسول است.

انواع دستگاه حفاری راسول

قبل از استفاده از دستگاه‌ها برای حفاری، باید بدانیم که هدف ما از حفاری چیست. همینطور این که کدام نوع از دستگاه‌ها می‌توانند به ما برای رسیدن به خواسته‌مان کمک کنند. برای حفاری با راسول باید بدانیم ما 3 نوع دستگاه حفاری راسول داریم:

  1. دستگاه حفاری راسول دیزلی
  2. دستگاه حفاری راسول برقی
  3. دستگاه حفاری راسول فول پنوماتیک

آشنایی با دستگاه حفاری راسول

برای اینکه بدانیم آیا حفاری با راسول برای نوع کار و فعالیت ما مناسب است بهتر است با این دستگاه آشنا شویم. این دستگاه از دو بخش تشکیل شده است.

  • بدنه یا یونیت راسول: این بخش از دستگاه، سبک وزن به شمار می‌آید. در واقع یک فرد به راحتی می‌تواند آن را جا به جا کند.
  • دکل راسول: وزن قسمت دکل از بدنه بیشتر است و برای جا به جا کردن آن به حداقل دو نفر نیاز داریم. با استفاده از دکل راسول می‌توان به صورت افقی و عمودی حفاری را انجام دهیم.
دستگاه حفاری راسول

کاربرد دستگاه راسول

از دستگاه حفاری راسول در معدن‌های سنگ تزیینی و سنگ ساختمانی و همچنین پروژه‌های راه‌سازی و عمرانی استفاده می‌شود.

به منظور حفاری با راسول باید بدانیم که این دستگاه تا عمق محدودی می‌تواند حفاری را انجام دهد. در معادن سنگ‌های ساختمانی تا عمق حداکثر 20 متر قابلیت حفاری را دارد. همچنین در معادن انفجاری بسته به نقشه انفجار قابلیت حفاری بین 30 تا 35 متر را نیز دارا می‌باشد.

در معادن سنگ‌های ساختمانی باید برش‌های ما از نظر ابعاد سایز مشخصی داشته باشند. این سوراخ‌های حفرشده توسط دستگاه راسول باید به هم برخورد کنند؛ تا برش انجام بگیرد. در نتیجه اگر عمق دقیقی را مشخص نکنیم، این حفره ها به هم برخورد نمی‌کنند. پس از آن دستگاه دچار انحراف می‌شود. پس به این دلایل عمق حفاری در معادن سنگ ساختمانی کمتر است.

همچنین باید بدانیم هنگام حفاری با راسول، سرعت حفاری می‌تواند تفاوت داشته باشد. با توجه به جنس سنگ معدن یا زمینی که حفاری را در آن نقطه می‌خواهیم انجام دهیم، سرعت راسول متفاوت است. قطر حفاری هم با توجه به سرمته حفاری که به دستگاه متصل می‌شود در دو قطر حدودی 70 میلی متر و 90 میلی متر است.

به عنوان نکته پایانی باید بگوییم به دلیل دقت بالا و سرعت مناسب ،وزن سبک و قابل حمل بودن، این دستگاه مورد استفاده معدن‌داران زیادی قرار گرفته است. همچنین با استقبال آنان و سرمایه‌گذاران تجهیزات حفاری، مواجه شده است. شما می‌توانید این دستگاه را از گروه صنعتی و معدنی آرمیکو تهیه کنید. حفاری با راسول را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خود در نظر بگیرید.

در انتهای مقاله از شما دعوت می‌کنیم تا در صورت تمایل مقاله بیل مکانیکی را مطالعه فرمایید.

حفاری با راسول