چکش های حفاری

چکش های حفاری از جمله ضروری‌ترین تجهیزات حفاری برای حفر انواع چاه و حفره هستند. ابعاد این دستگاه با توجه به نوع عملکرد و کارایی آن متفاوت است. همچنین در انواع متفاوتی تولید می‌شود که در ادامه به بررسی دقیق چکش های حفاری می‌پردازیم.

انواع چکش های حفاری

در ابتدا یک دید کلی از عملکرد چکش های حفاری را مشاهده کنید. معمولا در عملیات حفاری و چال زنی، 3 مکانیزم همزمان درگیر هستند:

  1. روتیشن یا چرخش
  2. فیدینگ یا پیشروی
  3. پرکاشن یا ضربه

برای ایجاد ضربه در عملیات حفاری، عمدتا 2 سیستم وجود دارد؛ اولی سیسم تاپ هامر (top hammer) یا ضربه بالا و دومی سیستم دان-د-هول (DTH) یا ضربه پایین، که در این قسمت به سیستم دان-د-هول (Dowm The Hole) یا ضربه پایین می‌پردازیم. سپس تفاوت این دو مکانیم را بررسی می‌کنیم.

چکش حفاری DTH مجموعه‌ای از حدود 17 قطعه هستند که در آن‌ها بعد از اعمال فشار باد در داخل جک، پیستون به صورت متناوب جابجا شده و به ابزار یا سرمته حفاری، ضربه وارد می‌کند. (تعداد ضربات با توجه به فشار و حجم باد متغیر می‌باشند.)

پیشنهاد مطالعه: در مورد انواع هوزینگ اطلاع دارید؟

اجزای چکش حفاری

ابعاد و اندازه چکش های حفاری

چکش های حفاری با اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. این ابعاد از 2 اینچ شروع شده و تا حدود 20 اینچ ادامه دارد که برای حفاری‌های بزرگ استفاده می‌شود؛ همچنین چکش‌های حفاری با توجه به قطرشان دارای وزن 15 کیلوگرمی تا 2 تن می‌باشند.

چکش‌های حفاری معمولا قطرشان نسبت به چال کمتر است؛ یعنی قطر سرمته بزرگ‌تر از قطر چکش است. به این جهت که کاتینگ‌ها (قطعات بریده شده) بتوانند هنگام جداسازی و خردشدن از دور چکش و داخل چال، خارج شوند.

همان طور که گفته شد مکانیزم، اجزا، ابعاد و مدل چکش های حفاری با توجه به طراحی سازندگان و تولید کنندگان و نیاز مصرف‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد.

پیشنهاد مطالعه: همچنین برای فروش و خرید دستگاه حفاری دریل واگن با آرمیکو در تماس باشید.

تصویر داخل چکش حفاری

تفاوت چکش های حفاری DTH و Top Hammer

تمایز چکش‌های حفاری دان-د-هول نسبت به سیستم تاپ هامر (top hammer) در حفر چال به صورت مستقیم (انحراف کمتر) و عمق چال‌ها می‌باشد. در سیستم تاپ هامر (top hammer) معمولا بعد از 10 متر راندمان کار پایین آمده و سرعت کار کم می‌شود. اما در سیستم دان-د-هول با توجه به نوع و طراحی دستگاه و به علت آن که ضربه در قسمت پایین اعمال شده و مستقیما به ته چال وارد می‌شود، قطعا پِرت هوا و فشار کمتر است. در نتیجه عملیات می‌تواند تا عمق مورد نظرادامه پیدا کند.

بنابراین در سیستم مکانیزم حفاری دان-د-هول در ابتدا، سیستم روتیشن یا چرخش وجود دارد که معمولا به صورت هیدروموتور یا ایرموتور می‌باشد. پس از آن گیربکس و سپس رابط‌های حفاری و در پایین‌ترین نقطه، چکش‌ها نصب می‌شوند. در ابتدا چکش وارد چال شده و شروع به ضربه زدن می‌کند. پس از خرد شدن سنگ یا کانی مورد نظر، توسط فشار بادِ خارج شده از جلوی چکش، کاتینگ‌ها به بیرون چال پرتاپ می‌شوند. به همین علت به آن‌ها چکش‌های درون چاهی نیز گفته می‌شود.

چکش حفاری آرمیکو