چکش های دان-د-هول (D.T.H) مجموعهای از حدود 17 قطعه هستند که در آنها بعد از اعمال فشار باد در داخل جک، پیستون به صورت متناوب جابجا شده و به ابزار یا سرمته، ضربه وارد میکند. (تعداد ضربات با توجه به فشار و حجم باد متغیر میباشد.)
ابعاد و اندازه چکشهای حفاری: این چکشها با اندازههای مختلفی تولید میشوند. این ابعاد از 2 اینچ شروع شده و تا حدود 20 اینچ ادامه دارد که برای حفاریهای بزرگ استفاده میشود؛ همچنین چکشهای حفاری با توجه به قطرشان دارای وزن 15 کیلوگرمی تا 2 تن میباشند.
چکشهای حفاری معمولا قطرشان نسبت به چال کمتر است، یعنی (قطر سرمته بزرگ تر از قطر چکش است) تا کاتینگها (قطعات بریده شده) بتوانند هنگام جداسازی و خرد شدن از دور چکش و داخل چال، خارج شوند.
همان طور که گفته شد؛ مکانیزم، اجزا، ابعاد و مدل چکشها با توجه به طراحی سازندگان و تولید کنندگان و نیاز مصرفکنندگان میتواند متفاوت باشد.
تمایز چکشهای حفاری دان-د-هول نسبت به سیستم تاپ هامر (top hammer) در حفر چال به صورت مستقیم (انحراف کمتر) و عمق چالها میباشد. در سیستم تاپ هامر (top hammer) معمولا بعد از 10 متر راندمان کار پایین آمده و سرعت کار کم میشود اما در سیستم دان-د-هول با توجه به نوع و طراحی دستگاه و به علت آن که ضربه در قسمت پایین اعمال شده و مستقیما به ته چال وارد میشود، قطعا پِرت هوا و فشار کمتر است و عملیات میتواند تا عمق مورد نظرادامه پیدا کند.
بنابراین در سیستم مکانیزم حفاری دان-د-هول در ابتدا، سیستم روتیشن یا چرخش وجود دارد که معمولا به صورت هیدروموتور یا ایرموتور میباشد، پس از آن گیربکس و سپس رابطهای حفاری و در پایینترین نقطه، چکشها نصب میشوند. در ابتدا چکش وارد چال شده و شروع به ضربه زدن میکند و پس از خرد شدن سنگ یا کانی مورد نظر، توسط فشار بادِ خارج شده از جلوی چکش، کاتینگها به بیرون چال پرتاپ میشوند. به همین علت به آنها چکشهای درون چاهی نیز گفته میشود.