موتورهای بادی

در صنعت حفاری از موتورهای مختلفی اعم از الکترو موتور، هیدرو موتور و ایر موتور و … برای انجام و تسهیل و سرعت دهی به امور، استفاده می‌شود.

الکتروموتورها با انرژی الکتریسیته راه اندازی می‌شود، هیدروموتورها با انرژی فشار روغن که در موتورها پمپاژ می‌شود کار می‌کنند و ایر موتورها یا موتورهای بادی یا موتورهای پنوماتیک از انرژی هوای فشرده و باد که توسط کمپرسور تولید می‌شود استفاده می‌کنند.

موتورهای بادی به دلایل مختلفی از جمله، مسائل حفاظتی و ایمنی، اجبارا در صنعت حفاری جایگزین موتورهای الکتریکی و هیدروموتورها شده‌اند.

انواع موتورهای آرمیکو

بررسی انواع ایرموتر یا موتوربادی

1- موتورهای های بادی (پنوماتیک) پیستونی:

این موتورها داری 5 سیلندر ، 5 پیستون است که قسمت موتور با انتقال هوای فشرده روی پیستون ها سیستم چرخش ایجاد کرده و موتور شروع به کار کردن می کند . موتور های پیستونی از 2 قسمت اصلی تشکیل می شود1) موتور : که شامل چندین قطعه است 2)گیربکس :  که روی موتور سوار می شود معمولا این گیربکس ها کاهنده هستند و باعث افزایش قدرت می شوند .

گیربکس هایی که به این موتور ها متصل می شوند ، گیربکس های خورشیدی می باشند که دارای دو طبقه هستند : طبقه اول این گیربکس دارای تبدیل 1 به 4 و  طبقه دوم دارای تبدیل 1 به 6 می باشد . درواقع 24 برابر سرعت ، چرخش و یا RPM موتور را کاهش می دهد و تقریبا به همین میزان قدرت موتور افزایش پیدا می کند . این موتور ها حدودا از 50 قطعه استاندارد و ساختی متشکل شده اند .

این موتورها دارای حدودا قطر 140 میلی متر و ارتفاع 150 میلی متر می باشد ، به طور کلی ارتفاع موتور با گیربکس 2 طبقه حدودا 300 میلی متر می شود. خروجی موتور شافت هزار خاری می باشد و با توجه به کاربردی که مدنظر است سر این شافت کوپ می شود .

وزن موتور حدود 35 کیلوگرم می باشد و با توجه به کاربردهای خاصی که دارد باید در محل های مناسب نصب شود .

برای استفاده از موتورهای بادی معمولا  برای هوای ورودی واحد سیستم مراقبت که شامل آبگیر و سیستم روغن زن یا لوبریکاتور است وجود دارد . لوبریکاتور هوای ورودی موتور را روغن کاری کرده و از حالت خشکی درمی آورد ، همچنین  آبگیر نیز رطوبت و بخار آب را حذف کرده و از زنگ زدگی جلوگیری می کند .

دور موتورهای پیستونی در فشار حدود 5- 6 بار ، 1500 دور در دقیقه می باشد و با توجه به تبدیل 1 به 24 گیربکس ، دور خروجی نهایی حدود 60 الی65 دور می شود .

کاربردهای ویژه موتورهای بادی در محل هایی است که بحث آلودگی و بحث خطر انفجار وجود دارد . در تونل هایی که خطر انفجار و گاز گرفتگی وجود دارد ، معمولا از موتورهای بادی استفاده می شود . این موتورها به علت این که فقط یک رشته شیلنگ باد متصل به موتور کار را انجام می دهد می دهند  ایمنی بالایی دارند . از طرفی در موتورهای بادی به دلیل خروج هوا از طریق اگزوز  سر و صدای بیشتری نسبت به سیستم هیدرولیک و سیستم  برقی دارد .

موتورهای بادی پیستونی

2- موتورهای بادی (پنوماتیک) پره‌ای:

در موتورهای بادی پره ای دور موتور به صورت انفرادی یا تکی بالا می باشد که البته بستگی به فشار هوا ورودی دارد . مثلا در فشار 5-6 بار دور موتور حدود 7000-8000 دور در دقیقه است که به صورت تکی و بدون گیربکس میزند در این حالت توان یا قدرت موتور پایین می باشد حدود 2.5 اسب که اگر گیربکس را به آن  اضافه کنیم توان موتور افزایش می یابد .

موتورهای پره ای توسط روتور و  پره ای که روی آن قرار دارد باد انتقالی را جابجا کرده و چرخش موتور ایجاد می شود .

موتورهای پره ای از 3 قسمت اصلی تشکیل شده که به صورت مجزا یا ترکیبی می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

1) خود موتور 2) گیربکس خورشیدی روی موتور سوار شده و توسط آن ، کاهش دور و افزایش قدرت خواهیم داشت 3) گیربکس حلزونی قابلیت افزودن به مجموعه را دارد که قدرت موتور را که در مجموع افزایش داده و دور آن را کاهش می دهد .

موتور پره ای حدود 5 کیلوگرم وزن دارد ، قطر موتور 12 سانت و ارتفاع موتور نیز 12 سانت می باشد ، خروجی یک محور هزار خاری 12 میلی متری است . باد مصرفی که موتور دارد در فشار 5 – 6 بار حدود 100CFM می باشد . گیربکسی که به این مجموعه اضافه می شود گیربکسی است با قطر حدود 10 سانت و ارتفاع 6 سانت که سر موتور کوپ شده و دور موتور را تا حدود 1500 دور کاهش داده و قدرت موتور افزایش می دهد . خروجی گیربکس به شکل مادگی چهارگوش می باشد .

قسمت سوم گیربکس حلزونی است که دارای تبدیل 1 به 25 است و به سر مجموعه  (موتور و گیربکس خورشیدی) کوپ می شود و خروجی نهایی در حالت معمولی به صورت چرخ زنجیر می باشد که با توجه به کارهای مختلف توانایی تغییر خروجی را توسط اتصالات دیگر دارد. موتور در حالت اولیه دارای قدرت 2 اسب می باشد که با افزودن گیربکس خورشیدی و حلزونی ، خروجی موتور افزایش یافته و به 60دور در دقیقه می رسد . وزن مجموعه موتور و گیربکس اولیه حدود 8 کیلوگرم است که با اضافه شدن گیربکس حلزونی وزن آن به حدود 12 کیلوگرم می رسد .

موتئرهای پنوماتیک پره ای
موتورهای بادی پره‌ای و پیستونی آرمیکو